Klassiska intervaller

I morse kördes ett tufft pass på rullskidbanan. Klassiska intervaller, 4x4 minuter. Hade en bra känsla i kroppen på uppvärmningen men efter två intervaller var det som att kroppen "dog" litegrann. Det var mest benen som protesterade idag, stakningen kände jag mig stark i men dubbelstakningen var värst. Då var det skönt att sedan få sträcka ut lite i diagonalen och trycka på. Körde en relativt lätt bana, för er som är orienterade på ÖSK, Rickards väg men inte Granrisbacken utan närmaste vägen ner. Ska jag beskriva banan så är det ca 1min stakning på stadion först, sedan en slakmota uppför som brantar på lite på slutet, total stigning ca 1,5 minut och sedan nedförsbacke ner på stadion igen, avslutas med stakning. Det tog mellan 4,01 och 4,14 minuter. Det blev ett bra pass, jag blev trött i kroppen och hjärta och lungor fick jobba hårt. 
 
Sköt gjorde jag också och helt tvärt emot förra intervallpasset så gick ståskyttet jättebra men liggskyttet sämre. 75% i ligg och 90% i stå under komb-serierna. Kändes väldigt skönt att ståskyttet fungerade trots den höga belastningen då det var katastrof-dåligt i förrgår. Men idag fick jag bevisa för mig själv att jag faktiskt kan skjuta stå även med hög puls. 
 
Innan i år har jag inte kört så mycket klassiska intervaller men nu har jag verkligen uppskattat de passen! Det är faktiskt sjukt kul att köra klassiska intervaller! Dock har jag ingen aning om ifall min teknik är lika vacker som när jag tävlade längd men förhoppningsvis har den inte förfallit helt... Det är väldigt bra att kunna variera de intensiva passen eftersom jag nuförtiden kör fler intervallpass än tidigare. Gillar verkligen att köra klassiska intervaller!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0