Modellrace

I morse körde vi träningstävling eller modellrace eller nåt (kärt barn har många namn). För min del gick det sådär... Förhållandena var sådär, regn och oberäknelig vind. Benen var riktigt tunga, kände jag direkt. Men en toppenbra inskjutning gjorde jag. Jag värmde upp, lite sega ben men jag höll en god inställning. Ville jobba in skotten och kämpa i spåret. 

Tyckte det kändes ganska bra till en början. Kan inte riktigt sätta fingret på vad det var som gjorde att det gick långsammare än vad det kändes som. Jag fick inte riktigt upp pulsen så som jag ville, inte många minuter i den röda zonen. Det tror jag är en nyckelfaktor för åka fort. Men benen sa stopp idag. Det positiva i åkningen var att det kändes som tekniken satt där! På fyran hade jag riktigt bra tryck, fick med mig fart över krönet och kunde trycka på bra på platten. Där stoppade inte benen mig! Tror även tekniken satt i de andra växlarna när jag orkade, men när jag blev trött så stapplade jag lite och tappade vinklar och stabiliteten i höft/bål. 

Skyttet var sådär... Trots allt delat säsongsbästa med 70% men det är inte godkänt. Liggskyttet var bra, men enligt resultatlistan lite för långsamt. Kändes som jag hade bra flyt och bara tappade ett par sekunder på skruvning men sköt tydligen på 35 och 34 sekunder... En bit från där jag vill vara. Minns inte mycket från serierna så kan inte säga vart jag ska kapa sekunder. Men vet ju att jag sköt under 30 på rull-SM så jag kan ju! Blev 1-1 i ligg, först bommade jag sista skottet när jag inte höll fokus hela vägen och sen slängde jag bort ett skott i andra serien, också fel fokus. Det är tråkigt att skjuta 1 då det inte är dåligt men det gör mycket när de andra serierna inte är bättre liksom. En nolla kan ju göra ett dåligt skjutresultat till ett bra total-resultat. Stående var egentligen stabilt, men tajmingen i första stå var värdelös... Jag har ju min bana som jag för pipan genom, då ska skottet komma när jag är på väg in i pricken. Men idag så var inte fingret alls på det humöret utan ville slänga bort två skott alldeles för sent och två skott pyttelite för tidigt. Sådär så att man tror att det är träff för man var så nära siktbilden men det blir tydligen bom ändå. 3-1 i stå blev det då. Med tanke på de oberäkneliga vindarna så är jag nöjd med 26+26 sekunder i stå. Det är stabilt men jag kan pressa de tiderna lite mer med bättre förhållanden. 

Resultatlistan var inte smickrande. Men när jag tänkte efter så har jag nog bara gjort ett bra modellrace på rullskidor i hela min karriär och det var när jag i ettan på gymnasiet körde på nollor och vann. Så jag ska inte gräva ner mig för det. Jag är bättre på snö så jag längtar efter race på snö!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0