EM-stafett

Idag var det stafett och vi ställde ett riktigt taggat gäng till start - Anna, Linn, jag och Ingela, i den ordningen. Igår gjorde vi upp en plan för hur vi ville genomföra stafetten och det blev ungefär exakt som vi planerade, riktigt häftigt!!

Jag gick ut på min tredjesträcka på 6:e plats, lite drygt 1 minut efter täten, vilket var riktigt bra med vårt mått mätt. Vi hade ju två juniorer på de två första sträckorna, och de körde mot ett gäng världscup-åkare! Coolt! Jag fick någon sekunds försprång på estniskan och öppnade kontrollerat (så kontrollerat jag kunde med det adrenalinpåslag jag fick av att vara precis i tid till växlingen och med vetskapen att vi låg på den där eftertraktade 6:e platsen, sista placeringen som får gå på blomstercermoni). Estniskan gick om mig ganska tidigt och jag la mig i rygg. I första nedförsbacken så insåg jag att vi även idag hade grymt bra skidor!! Kunde glida långt innan jag reste mig och fortsatte åka i rygg resten av varvet, kändes ganska bra faktiskt! Kom in till ligg och fick rejält med sol i skjutögat. Så fick ta det lugnt i skyttet, blev en bom men satte första extraskottet. Gick ut mitt emellan estniskan och med norskan strax bakom. Jag och norskan gick fortare än estniskan och gick ikapp och om, jag gick i rygg på norskan. Kändes helt ok, började bli lite stum och släppte en meter på toppen. Ståskytte, inte lika mycket sol i ögonen som i ligg, lyckades ändå bomma ett skott men satte första extraskottet. Jag tror att jag var klar först i den gruppen jag sköt med och nu var det bara att kötta järnet på sista varvet! Norskan gick ikapp ganska fort men jag kunde gå med där upp för två av tre backar, fick släppa i den sista, den jag tyckt varit jobbigast (eftersom den är sist!) och då kom även ryskan ikapp mig, men där lyckades jag bita i och med grymma skidor gled jag om nedför och lyckades spurta så bra att vi växlade före Ryssland, som sjua. 

Ingela gjorde också en bra sträcka, med övermäktigt motstånd slutade vi på 8:e plats, vilket var vårt mål på förhand. Det är klart att vi var sugna på blommorna på 6:e plats, men det var lite för många världscupåkare med för att vi skulle klara det. Vi är väldigt nöjda allihopa, med våra egna lopp och med resultatet! 

Jag är väldigt nöjd med mitt lopp! Jag höjde mig ett stort steg mot de individuella loppen, kroppen kändes mycket bättre och jag kunde gå i ryggarna jag fick, det var jobbigt men jag klarade det! Tror också jag hade ett riktigt bra spurtvarv (älskar såna spurtvarv!), inte sett analyslistan (får inte upp den på telefonen) men enligt live results så tappade jag bara 12 sekunder på Polen (Nowakowska)!! Coolt! Jag är inte riktigt nöjd med skyttet, tappar fortfarande mycket i spåret, jag tappade mest på täten av oss fyra i laget så jag hade behövt skjuta fullt. Två extraskott är godkänt men inte bra... 

Otroligt skönt att lämna Estland med detta resultat! Idag fick jag äntligen visa att jag i alla fall har lite att säga till om mot internationellt motstånd! Och det var otroligt roligt idag! Så himla kul att göra ett bra lopp och ännu roligare att hela laget fick göra bra lopp och att vi gemensamt fick ett bra resultat!! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0