Armdarr

Idag stod en av mina favoritdistanser på programmet, något som jag tycker att vi kör alldeles för sällan, nämligen supersprint. Det är första gången som supersprint är med på Swecup-programmet, riktigt kul tycker jag. 
 
Fick ju positiva svar igår från kroppen, och framförallt skyttet fungerade ju toppenbra! Kändes halvbra på uppvärmningen, lite stum trots att jag bara körde lugnt (nervös?) men kände mig riktigt snabb när jag körde mina impulser, och snabb är ju bra när det är så kort, tänkte jag.
 
Var högst rankad i seniorklassen och fick därmed starta först. Prologen gick till som följande: start precis innan skjutvallen, jag hade bana 1 tilldelad till mig och började med ett liggskytte, sedan ett varv på 800m-slingan, ligg igen, 800m, ståskytte, 800m, mål. Det var prologen. Inga extraskott och 60m straffrunda. Sköt väldigt offensivt i prologen, lite nervös-skakig till första skottet men sen släppte alla nerver och jag bombade ner alla fem. Ut på varvet, ville åka kontrollerat och tänkte inte så mycket när jag åkte. Ligg igen, det smet ut ett skott, men efter 8 norsk-träff och en kant ut och en kant in så är jag nöjd. Sköt även andra serien offensivt och det är något som jag inte trodde att jag skulle våga, med tanke på mina problem med liggskyttet, så jag var jättenöjd med det. Ett varv till, fick höra att jag ledde efter första så fortsatte åka kontrollerat, men snabbt, kändes det som i alla fall, kom in till stå och bara skakade i hela kroppen. Många pratar om bendarr, det har jag bara upplevt en gång i hela min karriär, däremot får jag ganska ofta armdarr, alltså att mina armar börjar skaka, och därmed skakar hela geväret. Hann tänka att jag var tvungen att skjuta fort, för annars skulle det bli värre. Men fick ta om en gång innan jag drog iväg första skottet, långt ifrån träff. Satte resterande med lite mindre darrande armar och alltså två bom på tre skjutningar i prologen, det var helt ok. Fick höra att jag låg tvåa efter andra skyttet och kände mig därmed ganska lugn. Körde på ganska snabbt men kontrollerat på sista varvet också och stannade kvar i målfållan och räknade sekunder tills jag visste att jag hade en plats i finalen. Jag ville inte göra mer än vad som behövdes och det gjorde jag inte heller, slutade 4:a i prologen, 5 gick vidare till final. 
 
I finalen startade vi enligt "formel 1-startordning" och jag startade då 15m bakom ettan med tvåan 10m framför till höger och trean 5m framför till vänster. Fick en helt okej start, det var riktigt hög fart direkt och tog mig upp på tredje plats, vi tre fick tydligen en lucka, och får man lucka på ett varv på 500m så går det fort!! Jag var fokuserad på min uppgift på skjutvallen, men en tanke smet in... "Va, var jag först till första skott?" Hehe. Var sjukt nöjd med det och ännu mer nöjd med att jag trots de tankarna lyckades skjuta fullt! Var ensam om det så gick ut på andra varvet i ledning, åkte kontrollerat vilket gjorde att de bakom tog in en del. Bommade ett skott i andra, alltså 90% träff i ligg idag, vilket jag är nöjd med! Gick ut som tvåa med några sekunder upp till tät, höll det avståndet på tredje varvet. Lite skakigt i första stå men lyckades på något konstigt vis lirka ner alla fem prickarna och fick därmed en liten ledning igen, blev dock ikappåkt in till sista stå, ville verkligen inte dra på mig armdarr så åkte väldigt kontrollerat på fjärde varvet. Det hjälpte dock inte, var sjukt skakig i sista stå, andra skottet smet ut och efter fyra skott och tre träff så vet jag inte vad jag gjorde, jag tappade huvudet helt och drog iväg sista skottet långt bort. Jag borde ha tagit om och försökt lirka in det sista skottet trots armdarr, men icke. De bakom sköt bättre och jag körde verkligen allt jag hade genom straffrundorna och på spurtvarvet, tror jag tog in litegrann, men det var alldeles för kort för att kunna göra något, jag slutade som besviken trea. 
 
Men, jag är nöjd med allt jag gjorde idag, förutom att jag inte tog om till sista skottet. Hade jag satt det skottet hade jag varit jättenöjd, då hade jag gjort det bästa jag kunde för dagen. Jag har inte riktigt åkformen men jag gjorde det jag kunde i spåret. Och, det var roligt! Riktigt roligt! Jag älskar supersprint, även fast det är en väldigt speciell tävlingsform, där skyttet är svårare än nånsin och det absolut avgörande. Men jag sköt bra idag, 90% i ligg och 80% i stå, ja, det är okej i alla fall!! Hoppas på lite bättre imorgon, men framförallt så hoppas jag att benen vill fajtas med mig och inte mot mig. Det blir spännande, masstart är det som gäller.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0