Östersundsloppet

Idag kördes Östersundsloppet - ett motionslopp i skidskytte som är öppet för alla. Igår kväll och idag på morgonen var det "inskjutning" där folk som inte är så vana att skjuta får chansen att lära sig. Det var ganska bra uppslutning idag, varit segt med anmälningar men det var ganska många på startlinjen idag, vi var 8 damer. Upplägget blev ändrat i veckan pga snöbrist och vi körde tre varv på en 2,5km-slinga. Skyttet var ligg-stå, liggande på stor prick utan stöd och stående på stor prick med en pinne som stöd, om man ville. 
 
Trångt i starten men jag kom iväg bra och fick bra rygg. Hade varit så sjukt seg i benen på uppvärmningen så jag trodde att det skulle gå riktigt tungt, men jag slet och gick med dam-täten. Gick bättre och bättre faktiskt, så det var skönt. Hade noggrannt kollat vapen innan, så jag visste vilka banor som hade "bra" gevär. Man fick välja vilken bana som helst, bara den var ledig, och jag fick en bana jag ville ha med ett fullt fungerande skidskyttegevär med "snabb-laddning" och en helt okej stock. Att skjuta ligg på stor prick är enkelt, även utan stöd. Så jag träffade alla fem och det gick ganska fort också så jag gick ut i ensam ledning, fick sedan höra att den var hela 30 sekunder. Hade faktiskt bra känsla i åkningen på andra varvet och det var en bana som jag tror passar mig väldigt bra, kunde åka på treans växel nästan hela banan! Och jag brukar vara stark på trean. Såg de som jagade mig på ett par ställen där man möts på banan och det kändes som de tog några sekunder på mig. Kunde välja en bra bana i stå också och fick ett fullt fungerade gevär, snabb laddning och helt okej stock. Men lite svårare att genomföra precis samma skjutning som på en vanlig tävling men med ett gevär man aldrig skjutit med... Så jag bommade vartannat skott och femte skottet klickade... Drog bak och ingen tomhylsa åkte ut, hade alltså fått ett magasin med bara fyra skott! Sa till funktionären som stod vid min bana att jag behövde ett till skott, att det bara var fyra skott i mitt magasin! Hon letade i fickan, fick fram sin telefon (?!) och sedan ett nytt magasin, plockade ut ett skott därifrån och sen fick jag skjuta mitt sista skott, träff. Två straffrundor, men det hade ju tagit sån tid!! Blev ikapp- och omåkt och när två andra tjejer hade mindre rundor än mig så blev det att jaga på sista varvet. Hade ändå bra tryck och gjorde det jag kunde, men det var för långt upp. Gick i mål som besviken trea, frustrerad över strulet och att jag inte fick en ärlig chans. 
 
Jag pratade med tävlingsledningen och det var en funktionär som hade tagit tid när det strulade för mig och jag fick därmed 15 sekunders avdrag och nådde andraplatsen. Det var en tröst, men hade mycket hellre velat köra om det. Ingen aning om hur det hade slutat om jag hade fått gå ut 15 sekunder tidigare istället för att få de 15 sekunderna efter målgång. Kanske hade jag vunnit, kanske hade jag ändå varit trea över mållinjen, ingen aning. Placeringen spelade väl egentligen mindre roll, det är egenligen genomförandet, att få köra om det på spurtvarvet! Det var det som jag var missnöjd över att missa. Men det var roligt ändå och kommer med stor sannolikhet att köra Östersundsloppet igen! 
 
Imorgon är det vanlig skidskyttetävling, eller nästan vanlig i alla fall. "Sprint special" står på programmet, vi kör som en vanlig skidskyttetävling (jämfört med idag) men med tre skjutningar och fyra varv, totalt 7,5km, som en vanlig sprint. Det blir roligt, hoppas på en liknande känsla som idag i åkningen. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0