Det kunde varit värre...

Premiären är gjord! Efter loppet har jag återkommit till samma mening, det kunde varit värre. Antar att jag har förra årets premiär i minnet, det var näst intill katastrof. 

Om vi börjar från början. Bra förberedelser, helt enligt plan. Det enda som inte var enligt plan var att jag fick vända hem och hämta pulsbandet. Men jag hade tid som tur var. 

Bra inskjutning. Några serier blåste det en del och de var sämre, i alla fall i stå. I ligg sköt jag fina samlingar hela tiden, men de flyttade sig lite. Men bra överlag. Bra uppvärmning. Pulsen var ganska hög så körde inte för hårt. Men det kändes bra. 

Har faktiskt inte varit så nervös inför tävlingen. Inte så det märks i alla fall. Det kändes bara härligt att få sticka iväg! Fick rygg på Bettan första varvet. Tänkte att jag kan likagärna testa och se om jag kan gå med. Det kunde jag. Kändes bra till och med! Det var mer än jag hoppats på. Hade riktigt bra skidor märkte jag också. Släppte lite mot slutet av första varvet för att vara förberedd till skyttet. Det blev en ganska jobbig liggskjutning. Fick andas två gånger mellan varje skott och verkligen fokusera för att luckorna skulle ramla. Men de ramlade ner, allihopa, så skönt! Åkte själv på andra varvet, i ett stabilt tempo men kändes inte lika bra i benen som första varvet. Sen kom jag in till ståskyttet och fick faktiskt en matta som inte var hal! Var förvånat nöjd över det. In i ställningen, stabilt. Sen tror jag att jag blev feg. Och sköt för sent. För jag lämnade mattan med tre bom. Tre bom i stå!? När f---n hände det senast?? Riktigt jobbiga straffrundor, tappade räkningen också tror jag. Fast jag tror jag åkte rätt antal ändå. Riktigt stum på sista varvet. De första backarna var riktigt jobbiga. Men kunde plåga ut det sista ur kroppen på andra halvan av sista varvet. Dock verkar det som att jag åkt riktigt sakta där ändå, om man ska tro tidtagare och resultatlistan. Så jag var nog rätt trött på sista varvet. 

Men annars var det ganska bra åkning. Jag tror formen är ungefär där den ska vara. Hade nog behövt va i toppform för att lyckas ta mig riktigt högt upp i resultatlistan. Hamnade lite långt ner idag, mest pga mina bommar i stå. Men fick också fina svar i början av loppet, det tar jag med mig. Jag känner verkligen att det kunde varit värre. Jag kunde ha varit riktigt dålig i skidspåret. Jag kunde ha skjutit riktigt dåligt i ligg, vilket jag gjort från och till. Istället sköt jag dåligt i stå, men minns min bästa säsong, den började jag också med en trea i stå. Följde upp med en nolla då, det var en distanstävling här i Östersund. Sköt 0300 och blev tvåa om jag minns rätt. 18 november 2011 tror jag det var. Oj...nu rusade mina tankar iväg. Vart var jag? Jo, ståskyttet. Gah. Blir så frustrerad. Har skjutit runt 90% träff i stå hela året, både på träning och på race. Och på premiären drar jag iväg en trea! Men men, det kanske var premiärnerver eller nåt annat skit. Jag vet att jag kan mycket bättre och har en möjlighet imorgon att visa det!

Masstart imorgon med SM-status. Riktigt kul! Den tävlingen har jag mest sett fram emot. Idag var mer att kolla läget, hur jag ligger till. Och jag tror jag fortfarande är i fas. Första halvan av loppet var riktigt bra. Sen sköt jag en trea och dagen var förstörd. Ska sluta skjuta 3:or. Trodde jag redan hade slutat med det. Hoppas det var en engångsföreteelse. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0