Førjulssprinten

Idag tog jag turen till Meråker (fungerar den meningen även på svenska..?) för att tävla! Jag blev jätteglad när min vän Sara berättade att det var race i Meråker i helgen. Efter det dåliga skyttet i Östersund kände jag att jag ville få till skyttet bättre inför första Swecupen i Piteå nästa helg. Och det är absolut bäst att testa skytteformen i skarpt läge, tävlingssituation.

Jag har känt mig väldigt positiv inför tävlingen trots att det var mycket som kunde gjort mig negativ. Uppstigning 06.00 till exempel. Eller det regn som konstant öst ner hela dagen. Blev också lite stressigt innan start med kort inskjutning och kort uppvärmning. Och så var jag dum nog att lägga in min andra skottask inomhus tillsammans med ombyteskläderna. Men inskjutningen var perfekt och jag var klar efter 10+10 skott (hade 30 skott i den ask jag lagt fram). Så behövde inte in och hämta fler skott. Så sa jag i Sjusjøen att "det var sista gången jag åkte med långkalsonger i -1". Vilket jag ångrade lite idag. Det var +4 grader men så kallt regn att jag velat ha långkalsonger. I alla fall i början av loppet. Då kändes det som jag hämmades lite i åkningen av kalla ben. Men blev varm på slutet och åkte inte fortare då, så det kanske var inbillning.

Ja, det gick inte jättebra idag. Det var en tuff bana med långa, tunga backar. Och jag blev stum uppför. Men tyckte ändå jag höll ihop det hyfsat. Försökte tänka på att åka med bra teknik. Blev lite låg i positionen, men vet egentligen inte om det är så negativt. Så åkte jag när jag var som starkast på tvåan, en gång i tiden... Nu är jag stark på trean och där kändes det väldigt bra idag i alla fall! Jag höll på att klappa igenom uppför de tunga backarna på sista varvet men då kom ovan nämnda Sara ikapp mig och jag bet mig fast i hennes rygg resten av varvet. Tack för det! Behövde den hjälpen att ta mig framåt i en anständig fart. Har inte kollat så noga på resultatlistan men känslan var att jag hade tån först över mållinjen, men ska nog mer tacka hennes fällning än min spurt för det...

Skyttet då. Jo i ligg var det nog ett kant in-kant ut-skytte. Jag vågade vara offensiv och det tar jag med mig. En runda fick jag åka. I stående blåste det lite mer och fick hålla ner hastigheten lite för att träffa på slutet. Det blev en bom på det andra skottet då jag inte hade full koll på pipans rörelser. 1-1 är som varken bra eller dåligt. Ett steg i rätt riktning i alla fall men hoppas jag har ännu bättre skytte inom mig!

Det har varit en rolig dag i alla fall, det var kul att tävla! Och nu ser jag ännu mer fram emot Piteå nästa helg! Hoppas att det blir lika roligt, om inte ännu roligare!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0