NM

Idag körde jag norska mästerskapen i distans. Riktigt kul med Norgecup, häftiga arragemang och vilken mäktig arena de har i Granåsen utanför Trondheim! Riktigt tuffa banor också. Tydligen maximal stigning enligt reglementet. De hade till och med fått korta av banan något för att inte överskrida den gränsen. 100 meter för kort bana, totalt 14,4km enligt min GPS. Ändå var jag ute i 57 (!) minuter. Nu kanske inte jag åkte jättefort, men det säger ändå en hel del om hur tuff banan var. Normalt ligger en distans på ungefär 45-50 minuter. Bästa åktid idag var på 51 minuter. 
 
Ja, jag är en del efter i tid, som ni redan förstått. Men det är jag inte förvånad över. Har egentligen bara en gång i hela min karriär kunnat matcha mig mot norskorna. Det var 3 år och 1 månad sedan, jag var i mitt livs form och vi var på hög höjd i Obertilliach. Efter det har det gått tungt för mig. Svårt att säga vad det beror på. Har gjort många förändringar för att hitta felet. Ännu inte lyckats. Ska jag fortsätta förändra? Ska jag gå tillbaka? 
 
Jag flummar enormt mycket.
 
ÅKNINGEN IDAG VAR... Helt okej. Jag ville åka kontrollerat för att orka hela loppet. Tyckte jag åkte kontrollerat. Men blev lite trött på varv 3 och 4. Orkade inte hålla trycket uppe. Syns på åktiden. Gjorde en bra spurt sista kilometern. Skönt att känna att kroppen svarar något när jag vill öka i alla fall. Synd att inte kroppen orkar öka ett helt spurtvarv. 
 
Skyttet... Läge i första. Fin samling, dock klockan nio. Det blåste lite mer än inskjutningen som varit i stort sett vindstilla. Efter två bom på de två första skotten skruvade jag två knäpp. Fegt. Borde skruvat mer. Träffade ett, bommade ett, träffade ett. Reste mig med tre bom. Inte så motiverande. Fick se skjutbilden i alla fall, förstod att jag måste haft läge men ändå skönt att se svart på vitt. Eller vitt på svart. I första stå hade jag ett lågt skott. Kändes som kant ut. På tredje varvet var jag riktigt less. Kände att jag började bli trött och hade redan fyra bom. Tänkte nåt om att bryta om jag sköt fler bom. Men ändrade mig snabbt, inte ge upp!! Men behövde inte oroa mig, sköt en snabb nolla i andra ligg (kändes snabbt i alla fall...jag hoppas på att få både skjuttider och skjutbilder från arrangören i efterhand, just nu finns inte ens officiella listorna ute) och en säker nolla i sista. Tror jag tänkte nåt inför sista skottet som jag tänkte bort lika snabbt. Nåt om att jag inte skjutit fullt i sista stå på en 12,5 eller 15km-distans på fem år. Endast en gång i min karriär. Så himla skönt att göra det igen! Kanske kommer vilja ha lite cola på fjärde varvet någon mer distanstävling... Så det blev ej DNF på mig idag. Skönt att hålla ihop det bra på slutet, i skyttet då. 
 
Imorgon är det sprint och jag är taggad till tusen på att sätta skotten och våga gå på lite hårdare än idag. Hälften så kort så det borde gå. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0