Härlig känsla

Idag var det masstart och avgörandet i Swecupen. Inte lika spännande som förra året när det skilde typ 2 poäng mellan ettan och trean. Då sköt jag fyra nollor och knep segern. Idag ledde jag med fyra poäng över Kim innan dagens tävling men hade inte råd med ett dåligt lopp. 

Det blev inte fyra nollor idag men inte heller ett dåligt lopp. Det blev faktiskt ett bra lopp, ett riktigt bra lopp! 

För en gångs skull var det inte full fart från start. Vi tjejer säger alltid att vi vill ta det lugnt i masstart men det blir alltid hets. Faktiskt inte idag! Fick en bra position som tvåa ut på varvet, kände att kroppen fungerade riktigt bra och skidorna ännu bättre! Så efter vi avklarat de tuffaste backarna så gled jag upp i tät och drog andra halvan av varvet. Avslutningen på varvet här passar mig och då kände jag att jag kunde göra lite dragjobb. Kom då in först till första skyttet. Var snabb till första skott och drog en snabb nolla. Tydligen tre kant in, men ändå, en nolla! Gick ut i ledning och drog knappt halva varvet, sedan släppte jag upp Johanna, då kände jag att det gick på gränsen för fort, men jag bet i, gled bra och hängde med in till andra skyttet. Sköt snabbt då också, men drog ut ett skott och fick plocka ett reservskott. Hörde Johanna åka iväg och blev lite nervös att jag skulle bomma reservskottet, men lyckades få ner den pricken också. Vet inte hur den serien såg ut, tror pappa var uppe i Arcturabacken då, jag hade fått dricka där. Fick en ledning på 19 sekunder då enligt speakern men det tog inte lång tid innan Johanna åkt ikapp mig. Fick då dra resten av varvet, inte mer än rätt. Kom då in först till stående skytte och fick den sönderskjutna bana 15. Blev lite irriterad på att bara den var sönderskjuten, hade velat att vi kunde börjat på bana 16 istället då de kommande banorna var mycket finare. Men men. Jag hade dåligt fokus och fick åka tre straffrundor. Blev helt ensam på fjärde varvet men fortsatt bra känsla i åkningen, inte sådär toppform-bra känsla, men bra känsla!! Kom in till sista stå med mycket bättre fokus och sköt fullt. Kände att någon kom in bakom mig medan jag sköt så visste att jag fick lov att göra en bra slutrunda. Kändes inte jättebra i början på varvet men tog ändå tid på täten, som jag misstänker inte körde för fullt... Men ändå skönt att höra, då kändes det mer lugnt bak. När jag åkt uppför den sista tunga backen så kollade jag bak och såg att det var ett avstånd som jag skulle kunna hålla i mål, med tanke på att jag brukar kunna göra riktigt bra avslutningar på den här banan. Avslutningen passar min åkning! Kändes bra i åkningen på slutet och i mål var avståndet upp 40 sekunder vilket innebar att jag gjort en bra avslutning och ett tryggt avstånd bak också. 

Ett riktigt roligt lopp, även om det var surt med en trea. 85% totalt är inte dåligt, men inte heller bra. Men det som var så otroligt skönt var att åkningen äntligen fungerade så som jag vill! Riktigt härlig känsla i åkningen när kroppen svarar som jag vill och jag kan åka så fort som jag vill genom hela loppet. Är inte i den form jag hade under januari-februari förra året, men det här var den bästa åkningen jag presterat på hela säsongen! Det är så skönt att kunna göra det tredje dagen under en tuff tävlingshelg också och speciellt med tanke på hur fruktansvärt dåligt det kändes på sprinten i fredags. Men det har gått bättre och bättre i åkningen den här helgen, så skönt!! Jag känner äntligen igen min kropp och det är en enorm lättnad. Jag har återfått hopp om livet, kanske framförallt om SM. Hoppas verkligen inte att dagens härliga känsla var en engångsföreteelse... 

Jo, jag vann ju totala Swecupen för andra året i rad också. Säger väl mer om hur lite internationellt jag fått åka än om något annat, men ändå..! 
Foto: Arne Skottheim 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0