Sesongstart

Äntligen är säsongen igång!! Har längtat så till denna dagen och under dagen idag har jag NJUTIT! Njutit av perfekt väder, med sol, hårda, fina spår och knappt någon vind. Njutit av att ha gjort tävlingsårets första inskjutning, skidtest och uppvärmning.

Jag har varit nervös inför premiären. Men jag har klarat av att hålla mina mentala förberedelser optimalt så nervositeten har varit på en bra nivå.

Det var ingen perfekt inskjutning. Men kände mig trygg ändå. Skjuter otroligt sällan bom på inskjutning men vill bara skjuta innerring för att vara nöjd.

På uppvärmningen hade jag otroligt hög puls. Åkte ett varv runt banan och hade ca 12 minuter I2 (72-82%) och 4 minuter I1 (55-72%). Så efter skidtest och ett fartdrag så joggade jag bara väldigt lugnt sista 20 minuterna. Men hade nästan 20 min I2 plus 1,5 min I3-I4 under en uppvärmning på ca 45 min. Det är mycket! Hjärtat är piggt! Eller så var det nervositeten. I vilket fall inte vad jag anser vara en optimal uppvärmning.

Men känslan på första varvet var bra. Jag körde hårt men inte för hårt. Kändes väldigt bra fram till långbacken. Där stumnade jag lite. Och efter det så tror man att man är snart inne på stadion men sista backen är faktiskt tuff den med! Försökte få ner pulsen lite inför skyttet. Samma förhållanden som på inskjutningen. Gjorde mina rutiner, fokuserade rätt. Hörde att det var några kant in men satte de fyra första men hade dragit ut ett skott så fick plocka ett reservskott. Började tänka och bommade. Kant ut. Hade två kant in till höger och hela serien förutom sista skottet (som var högt) till höger. En straffrunda senare gick jag ut på andra varvet. Tror det kändes helt okej, men analyslistan sa att det gick lite för långsamt... Men tog det ganska lugnt in till skyttet. Fick kämpa lite för att få rätt tankar men klarade av det och trots att samma tankar som i ligg kom till sista skottet så sköt jag fullt hus! 1-0 var vad jag förväntade mig i premiären så det är jag nöjd med! En solid start även om jag nog kan tacka min fantastiska ammo för att kantskotten gick in (alla utom ett då). Pappa gick ut på spåret efter första skyttet så jag vet inte vart ståskotten satt men känslan var att det inte var en perfekt serie. 25 sek gick den på, helt ok. 46 sek i ligg med ett reservskott på ca 8 sek extra. Inte helt nöjd med det. Kan skjuta fortare men försöker vara lite extra säker nu när jag inte haft jättebra känsla i ligg på slutet. Men med fler bra serier så kommer självförtroendet bli bättre och hastigheten förhoppningsvis snabbare!

Spurtvarvet var riktigt jobbigt idag. Kändes ändå ganska bra fram till långbacken. Där fick jag svårt att andas (skulle tagit lite mer medicin tror jag), blev stum och i sista backen kände jag hur tekniken verkligen failade. Den gör tyvärr det när jag blir trött, men fick också i efterhand se film från loppet där tekniken såg ganska bra ut. Men håller inte ihop det när jag blir trött, vilket jag måste jobba på.

Blev en 50:e plats, 4:51 efter segrande Braisaz som sköt fullt. Det är ju i stort sett världsklass på dessa tävlingar så en bra värdemätare. Jag är nöjd med mitt lopp, det var en stabil premiär, vilket jag hoppats på. Men ser ju att jag är en bit efter tjejer som jag åkt jämnt med i höst. Men planen är väl att de ska ha sin toppform denna helg och jag ha min nästa helg. Jag är egentligen inte orolig över att jag är en bit efter idag. Jag vet att jag behöver några lopp innan jag kommer i form och har en tydlig historik om att trots dåliga lopp i november kunna vända på steken till december-januari. Men hoppas förstås på att saker och ting ska falla på plats innan dess! Jag hoppas att jag för varje lopp ska kunna få en stigande form.

Och ja, det är hårda banor här! Och kunde inte gå lika mycket på trean som jag hoppades på... Imorgon är det masstart. Det kommer bli tufft men kul! Kommer gå i B-heatet 1,5 minut efter A-heatet. Det är ca 70 tjejer som ska köra! Blir spännande!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0