Supersprint

Detta inlägg kommer av diverse anledningar ett dygn försent. Men bättre sent än aldrig tänker jag! Har nog så mycket tankar kring helgens tävlingar att jag delar upp det i två inlägg, men vi får se hur långt det blir om gårdagen.

Det var en speciell tävlingsform. Först en "prolog" med två skjutningar och "golden bullet", alltså ett extraskott. Korta varv, först 2x700m och sedan samma bana plus "mördarbacken" på sista varvet. 

Det var 15s startmellanrum och alla klasser gick efter varandra, damerna först, fråb yngsta till äldsta klasserna. Den korta banan gjorde det trångt och när jag startade tog jag ikapp en tjej i äldsta juniorklassen som var ute på sitt andra varv. Med tanke på hur många vi åkte om kände jag mig inte sugen att åka om henne också så fick en skön resa på första varvet. Min puls tyckte dock inte det var så skönt, för den levde sitt eget lilla liv i liggskyttet och jag hade verkligen noll kontroll. Dum som man är så sköt jag offensivt och fick åka två straffrundor. Helt värdelöst skytte. Revanscherade mig i stå med att skjuta fullt utan golden bullet. In i mördarbacken fick jag höra att jag låg trea med 10s till andraplatsen. Jag hade ställt pappa där för att jag var inte säker på ifall jag ville gå för fullt upp där, men jag ville vara etta eller tvåa till jaktstarten sen så jag var så illa tvungen att ge allt. Tog andraplatsen med 0,2 sekunders marginal. SÅ VÄRT! 

Sen var det jaktstart med startordningen från prologen men med fasta startmellanrum (10, 15, 18, 21s bakom ettan för tvåan-femman). Fyra skjutningar med golden bullet, vartannat varv uppför mördarbacken. Vi startade ihop med äldsta juniorklassen så jag fick starta med klubbkompis Ella som var tvåa i den klassen. Vi hjälptes åt på första varvet, jag som är startsnabb drog första halvan och hon fick dra mig uppför mördarbacken. Sen sköt jag alldeles för offensivt igen och fick åka en straffrunda. Ett kort varv senare hade jag lärt mig av mina misstag och sköt en lugn, kontrollerad serie med 5/5 träff.  Hade tappat andraplatsen efter straffrundan men återtog nu den. 

Jag blev faktiskt förvånad över hur bra det kändes i mördarbacken. Hur bra jag åkte jämfört mot dem som var runtomkring mig. Men positivt förvånad! I första stå kändes det ändå bra, trots det blev det en straffrunda till, men behöll ändå andraplatsen då jag inte var ensam om att skjuta straffrundor i stå. 

Men i sista stå fick jag återigen skjuta fullt utan golden bullet, det var skönt och gav mig ett tryggt avstånd bakåt inför sista varvet. Jag höll ändå trycket uppe sista kilometern, även om jag inte gav järnet över sista krönet (gav mig mersmak inför dagens sprint, då var jag sugen att ge järnet över sista krönet alltså!) Mördarbacken tog ändå ut sin rätt och jag såg otroligt sliten ut på en bild jag såg på mig själv från upploppet, haha. Inte direkt fotogenisk...

Åt Chardine som vann fanns det absolut inget att göra åt. Hon åker fort, skjuter fort, bommade inte ett skott och startade 10 sekunder före. Redan när jag bommade i första ligg och saktade ner skjuttempot var jag besegrad. Men nöjd med en andraplats bakom henne. Också nöjd med hur pass bra kroppen svarade, speciellt i mördarbacken, som nog aldrig varit så lätt. Och då gör jag alltså min 12:e (!!) säsong uppför den. Eller nej, har ju inte tävlat i Lima varje år, men är nog ganska precis 11 år sen jag körde min första juniortävling i Lima, var bara 15 år men skulle köra JSM-stafetten så ville träna lite ståskytte med tävlingspuls innan. 

Ja ja. Nu blev det lite nostalgi också. Återkommer imorgon med ett inlägg om dagens sprint!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0