Personlig seger

Jag har nog aldrig haft sån ångest inför ett lopp som jag hade idag. Precis som för en vecka sedan så fick jag verkligen jobba med mig själv för att prestera idag. Inte med samma motståndstankar och känslor, men ändå med ett motstånd. Bland annat ångest inför den fruktansvärt tuffa bana jag skulle avklara 5 gånger. Det var också väldigt kallt.  

Men till skillnad mot för en vecka sedan så övervann jag allt inre motstånd idag. Det var en viktig seger! 

Jag öppnade kontrollerat med respekt för banan. Kändes ändå bra att gå kontrollerat. 

Ett av de viktigaste målen med dagen var att skjuta offensivt. Och det lyckades jag med i tre av fyra skjutningar. Första ligg var offensiv och jag sköt fullt. Sen lyckades jag slå i bössan i metallskenan längst fram på vallen och jag hann tänka "nu kan det bli fem bom i andra ligg!" Så det var en av anledningarna till att jag blev defensiv i andra ligg. Sen behövde jag blinka väldigt mycket också. Så jag gick på säkerhet. Belönades med fullt igen. 

På tredje varvet fick jag rygg på en klubbkompis som var ute på sitt spurtvarv i klassen under. Jag kände att det gick fortare än jag tidigare åkt men gick med tills det brantade på. Kroppen svarade inte helt optimalt på lite farthöjningar. Eller, rättare sagt så tar det tvärstopp när jag går fortare än kontrollerat. Tyvärr. Så varv tre och fyra var riktigt slitsamma. Sen svarade det lite bättre på spurtvarvet, men då visste jag att jag inte behövde gå för fullt så tryckte bara på över krön och sådär. 

Det blev två bom i första stå men båda ståserierna var väldigt offensiva och efter fullt i sista stå noterade jag dagens enda rangetime under minuten! Sjukt nöjd med det! Också nöjd med 18 träff. Hade en kant ut och en knapp bom, så det var lite synd, men sånt man får ta när man ska vara offensiv. 

Grejen är att jag behöver inte vara offensiv för att skjuta fort i stå. Så det blir lite spökande när jag verkligen måste vara offensiv i ligg för att "hänga med" eller "hålla måttet" eller hur man vill uttrycka sig. För även om det överhängande målet är att "skjuta offensivt" så gäller ju det mest i ligg. Så där måste jag bli tydligare med mig själv. Men sköt ju långsamt i stå också på de två tävlingarna med nollskytte på jullovet så...

Det blev även en seger i loppet även om det för mig var viktigare att segra över mina tankar och att våga vara offensiv på skjutvallen. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0