Skyttejaktstart

Idag kördes en väldigt annorlunda skidskyttetävling. Vi började med en "prolog", 10 skott ligg och 10 skott stå på 10ringad tavla. Vi sköt i fyra omgångar på varsin bana. 5 minuter hade man på sig, det var gott om tid. Man fick inte något besked om hur man hade skjutit förrän allt var klart. 

Jag hade en helt underbar inskjutning! Både ligg och stå kändes perfekt och det var riktigt fina träffar, hade blivit höga poäng om det varit poängtavla. 

Men 1,5 timme senare, 21 banor åt höger, var det något helt annat! Jag sköt in på bana 22 och där var det nästan ingen vind alls. På tävlingen sen sköt jag på bana 1 och där blåste det desto mer. Det var dessutom lite lurigt, innan jag skjutit iväg första skottet hade jag sett vimplarna vaja åt både höger och vänster. Men den bestämde sig tillslut för att det blåste åt höger så jag skruvade 3 vänster och ett upp. Jag var inte helt nöjd med mina serier, det kändes som det for ut nåt skott i både ligg och stå. När tävlingen var avslutad vände jag mig till pappa som kollat kikaren. Han såg inte nöjd ut. Jag fick se tavlan med mina liggskott och fick en chock! Jag hade 10 skott samlade, men alla låg klockan åtta. Alla var utanför liggpricken, runt 4-5 poäng. Jag hade skruvat 3 knäpp vänster och hamnade typ 20 knäpp vänster och 10 knäpp ner. Även ståskotten drog till vänster och ner, jag visste att jag hade skjutit en bom till höger men de andra var jag säker på att de var träff, dock inte bra träff...men pappa hade sett tre bom till vänster. Jag fattade ingenting!

Jag har kollat igenom hela geväret, allt ser bra ut. Jag har inte skruvat åt fel håll, allting sitter fast, ingenting är fel. Jag har verkligen INGEN aning om varför jag helt plötsligt hamnade två varv fel. Jag skulle vilja skjuta en serie till och se hur den sitter, men det får vänta till imorgon. 

Jag blev rätt så uppgiven efter den starten på dagen, men samlade ihop all frustration och tog ut den som kraft i skidåkningen istället. 

Poängen man sköt gjordes om till sekunder, 1poäng=3sek och därefter gjordes en startlista för jaktstarten. Jag fick starta sist, nästan tre minuter efter och två minuter upp till närmaste tjej i min klass. Däremot startade vi ihop med äldre junior-tjejerna och där fanns det ryggar att jaga. 

Finns inte jättemycket att säga om loppet, jag startade sist och var sist i mål, dock var det nästan så att jag jagade ikapp den som var närmast och jag åkte om några junior-tjejer. Jag tappade drygt två minuter i skidåkningen, det är lite mycket. Men annars är jag nöjd med skidåkningen, jag hade ganska bra tryck och orkade hela vägen trots att jag startade riktigt offensivt. 

För mig finns det bara en sak i huvudet: imorgon är det skidskytte på riktigt och då ska jag ha revansch!! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0