Tävling på hemmaplan

Idag gick andra deltävlingen i GDV cup av stapeln. Det är ju mest en tävling för ungdomarna, men det är alltid kul att tävla och extra roligt var det idag då det både var på hemmabanorna i Hemus och hela 19 damer anmälda i junior/seniorklassen. Vi kör sammanslagen klass för att få lite bättre kvalité på tävlingen även för juniorer och seniorer. 


Det var riktigt kul att tävla på hemmaplan igen, det var nog fem år sen senast jag fick göra det. Kände mig trygg och säker på skjutvallen och då jag kan alla kurvor och krön på de här banorna var det väldigt lätt att göra en detaljerad plan för hur jag ville genomföra loppet skidåkningsmässigt. Även fast det bara är en distriktstävling är det bra att ta varje chans man får att träna på tävlingsmomenten. 

Vi körde en kort sprint, distansen för D19, 6km. Så det var bara att lägga i full gas från start. Det var lurigt före idag. Antingen is eller socker. Inget av de förena passar mig egentligen, men jag är av åsikten att man måste kunna hantera alla förhållanden. Så jag gjorde mitt bästa för att ta mig framåt fortast möjligt. Det var en småkuperad bana med korta backar, vilket passar mig. Jag tyckte åkningen kändes riktigt bra, jag kunde åka som jag ville första varvet. Kände mig trygg i skyttet men efter första träffen så gjorde jag en dålig repetition och drog ut ett skott. Krånglade lite innan jag fick bort det och kunde ladda ett nytt skott. Efter det valde jag att vara iskall på vallen istället för stressad och tog väldigt god tid på mig. Jag träffade alla så det var bra. Men tappade säkert 20 sekunder på den felrepetitionen. Kostsamt. Första halvan av andra varvet kändes också riktigt bra men på toppen av den "längsta" backen började jag känna av syran i benen. Men jag körde på hårt ändå in till ståskyttet. Kände mig trygg och sköt offensivt. Lite för offensivt skulle det visa sig då ett skott inte träffade det svarta utan var precis utanför klockan fem, på väg in i pricken. Så fick åka en straffrunda innan jag stack ut på spurtvarvet. Det blev ett riktigt jobbigt spurtvarv där mjölksyran verkligen gav sig tillkänna. Tyckte ändå jag kämpade bra och jag var ändå nöjd när jag kom i mål. Resultatmässigt blev det väl ingen höjdare, men det var bra status på deltagarna och ganska små marginaler. Alla framför mig i listan sköt fullt så det var det som krävdes idag. Men jag är ändå nöjd med mitt genomförande och känns som att jag tagit ett steg i åkningen jämfört med tidigt i december. Hoppas kunna ta ett steg till när vi går in i januaris tävlingar!! Känslan i skyttet är också väldigt bra och det tar jag verkligen med mig inför fortsättningen av säsongen. 

Jag har till 95% säkerhet bestämt mig för att min nästa tävling blir Norgecup i Ål 7-8 januari. Jag är sjukt taggad på tävling och även om det är relativt bra motstånd på GDV cuperna så är det ännu roligare med det utmanande motstånd som Norge bjuder på! Sen har jag nästan lättare att jämföra mina prestationer där, jämfört med hur jag åkt under hösten liksom. För känslan har varit att jag inte åkt så mycket fortare under vintern än under hösten. Vilket känns konstigt. Men det har jag tänkt ändra på! Jag har tänkt åka riktigt fort i januari! Och skjuta lika bra som jag gjort i december! Vi kör på det!

Gott nytt år (i förskott)!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0