Säkrat totalen!

Efter dagens lopp står det klart att jag för tredje året i rad, sjätte totalt, har vunnit den totala Swecupen. För några veckor sedan funderade jag på varför jag ofta presterat så bra i totala Swecupen. De senaste åren har det ju varit för att jag tyvärr inte fått åka så mycket internationellt. Men de två saker som jag kom fram till som jag gör så bra för att kunna prestera bra under en hel säsong är: 1, att jag är stabil i skyttet och 2, att jag sällan är sjuk. Oftast så premieras de åkare som åkt många tävlingar när det kommer till totalcuper och det är det som ger mig som åker många tävlingar, en fördel. Förra året var det endast därför jag vann. I år är det därför jag kan ta ut segern med två deltävlingar kvar. För i år har jag även åkt bra. 


Jag hade inte så höga förväntningar på mig själv idag. Vasaloppet var en rejäl urladdning av energi och jag visste inte hur mycket energi och spänst i musklerna jag fått tillbaka. Så planen var att skjuta bra och ge mig själv bra förutsättningar tack vare det. Jag ville öppna kontrollerat för att ha krafter hela vägen. Så jag tror jag tappade ganska mycket på första varvet. Blev dessutom en straffrunda i ligg. Ökade tempot något på andra varvet och drog en snabb nolla i stå. Sen var det bara att ösa. Tog verkligen en backe i taget och det var verkligen "kliv, kliv, överlev" uppför väggen. Tror jag bytte sida på tvåan typ 7 gånger per gång jag åkte den backen. Sen följde ett långt glidparti där jag verkligen fick kippa efter andan. Körde verkligen max uppför alla backar, hade solen i ögonen så även om jag ville kolla vad som väntade så såg jag inte mycket. Vilket kanske var bra för att jag skulle klara av att åka max hela vägen. Hoppade upp för sista backen och spurtade i mål. 

1,5 minut senare konstaterade jag att mitt lopp räckte till en andraplats. Det känner jag mig väldigt nöjd med! Mycket bättre än vad jag trodde! Tyckte faktiskt kroppen svarade bra idag. Men kände tidigt att återhämtningen inte är på topp. Efter första gången upp för väggen så tror jag inte att jag blev av med den mjölksyran förrän inne på stadion, och då öppnade jag ändå kontrollerat! Men förutom det så kändes det helt okej, kroppen gjorde som jag ville. Inte bestämt vad jag ska ha för taktik imorgon, om jag ska våga gå på hårdare från start eller inte. Ingen aning om hur kroppen kommer må efter idag heller... 

Jaktstart väntar imorgon! Jag går ut ca 29 sekunder efter Felicia och ca 12 sekunder före Åsa. Det är säsongens första jaktstart och det ska bli jättekul! Jaktstart är kul om man har bra utgångsläge och det måste jag säga att jag tycker att jag har!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0