Premiärtävlingen

Säsongspremiären är avklarad! Östersund bjöd på sol, vindstilla och hårda spår. Kortdistans stod på programmet, 10km med fyra skjutningar, LSLS. 

Inte ens när jag gick hemifrån till bilen för att åka upp till tävlingsplatsen så fattade jag att säsongen skulle starta idag. Men jag har hållit på med det här i halva mitt liv så det är inga konstigheter. Kroppen och huvudet vet precis vad som ska göras oavsett. Allting gick som på rutin. Skidtest, inskjutning, uppvärmning. Ingenting gick enligt plan men plan B funkar också oftast. Jag (läs: pappa) fick till bra skidor, jag hamnade där jag vill vara på inskjutningen och kände mig säker. Pulsen var skyhög på uppvärmningen så ändrade mitt upplägg lite med tanke på det. 

Sen gick starten. Planen var att hålla igen lite uppför och trycka på hårt på trean och över krön och så. Det är nog den åktaktik som passar mig bäst. Men jag kände verkligen tävlingssuget i kroppen och det var inte lätt att hålla igen. Tyckte kroppen kändes ok, inte toppen men ändå ganska bra. När jag kom in till första skyttet så var det suddigt. Jag hade blivit tårögd av fartvind och fick blinka otroligt länge innan synfältet var klart. Fokuset var bra och jag träffade alla. Även andra varvet kändes helt okej. Och även i första stå fick jag stå och blinka jättelänge innan jag kunde börja skjuta. Bra fokus även i stå, även om jag hade lite problem att komma in i fjärde pricken. Slutade med en enorm rörelse och en bom. Hade ännu större problem att komma in i femte pricken så sköt helt enkelt ned den fjärde i stället. Tredje varvet gick rätt tungt men kunde skjuta en offensiv nolla i andra ligg, otroligt härlig känsla. Fjärde varvet gick också tungt men även i sista skyttet sköt jag offensivt och fullt. 19 av 20 träff, det näst bästa man kan starta en säsong med. Första backen på den här banan är riktigt tuff och där gick det också otroligt tungt för mig men andra halvan av sista varvet var bra igen. Så ungefär halva loppet var bra och halva loppet dåligt. Och även om antalet träff var väldigt bra så tog ju de två första skjutningarna lång tid. De två sista skjutningarna var väldigt bra. 

En del bra svar idag, men även en del att jobba vidare med. Imorgon är det sprint, en bana som passar mig lite bättre så jag hoppas på att kroppen svarar ännu lite bättre än idag och att skyttet känns lika bra! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0