Kvällstävling

SM distans idag! Det var kvällstävling och jag startade vid halv sju. Det är i stort sett samma upplägg som på SM för ett år sedan, med skillnaden att det inte är någon singelmix-stafett på söndag. Jag har inte heller något damseniorstafettlag så kommer inte tävla på söndag. Men distans idag och masstart imorgon eftermiddag. Tog ju en trippel förra året men inte samma facit i år. 

Kändes bra igår på träningen så hade en plan om att gå så pass offensivt fast det fortfarande kändes bra. Men det kändes inte så bra idag, kände det ganska direkt. Kändes som jag öppnade i en fart som jag borde kunnat hålla om formen varit bättre, men den är tyvärr inte så bra som den var före jul. Blir liksom sjukt trött när jag försöker trycka på så då får jag växla ner igen. Mestadels är det tvåans växel som inte fungerar. Men jag tog backe för backe idag, försökte att hålla mig i nuet och inte tänka på nästa varv eller nästa backe, krigade till varje nedförsbacke och tog den återhämtning som gavs. Helt okej återhämtning i alla fall. Så jag krigade mig igenom loppet, alla 15 kilometrarna. 

På skjutvallen var det sjukt blåsigt mestadels. Drog en kant ut i vindriktningen i första ligg, inte den start jag hoppats på men inte katastrof. I första stå så bommade jag tredje skottet, det var inte lätt men jag kunde helt klart ha träffat femte skottet om jag inte tänkt "1-1 är ju helt okej" efter 9 skott utan fokuserat på det 10:e skottet. Men efter det blev det inga fler bom. 17 träff i storm är helt okej, hade varit nöjd med 18. Skönt att skjuta fullt i sista stå igen efter två ettor på de två senaste distanserna där jag sabbade min tidigare 100%-iga post-cola-statistik. Blåste mycket i den serien också så fick bli min storm-taktik att börja i mitten. (Mer svängrum åt båda håll...) 

Blev en 5:e plats efter de tjejer ur EM-laget som var på start, så helt okej placeringsmässigt tack vare bra skytte. Hade självklart hoppats på att försvara mitt SM-guld från ifjol men på det humöret var inte mina ben tyvärr. Ställer ju upp som regerande mästarinna även imorgon så chansen finns än... 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0