En masstart!

Äntligen fick jag köra årets första masstart! Också årets första "icke sprint eller distans". Har varit lite enformigt men oavsett distans är det kul att tävla. 

Känslorna innan loppet var väldigt blandade. Benen har inte alls känts bra, jag kände mig trött, blev irriterad när inskjutningen drog ut på tiden, skidorna kändes inte bra osv. Men kopplade på autopiloten, jag gör ju ändå något som jag verkligen kan...och har gjort hur många gånger som helst. 

Började med inskjutning då. De första två serierna (stå+ligg utan belastning) var hur bra som helst. Fem liggträff i stå och fem skott hål i hål i ligg precis där jag vill ha dem (lite nere till höger). Sen sköt jag två liggserier med puls och hade två helt olika lägen. Behövde egentligen skjuta en till men drog en stå med puls istället. Sjukt dålig serie. Då gav jag upp och sket i fortsatt inskjutning. Tänkte på gårdagens bra skytte och de första två serierna. Jag låg på nolläget så det skulle nog gå bra. 

Skidtestet drog också ut på tiden och jag sket lite i det också men så fixade pappa en liten topping och på tävlingen så hade jag bra skidor! Så ingenting att oroa sig för där inte. 

Uppvärmningen kändes ändå bra. Mycket bättre än jag trodde. Lättare att komma upp i puls idag än igår och benen kändes inte så dåliga ändå. 

Vi var tyvärr ett ganska klent startfält på bara fyra tjejer. Så när starten gick så tog jag tät, men gick kontrollerat. Så blev av med ledningen ganska snabbt (det gick väl för sakta). Men var skönt att ligga i rygg och kroppen kändes faktiskt bra! Det var oväntat men härligt. Gjorde en bra kurva i längsta nedförsbacken så tog tillbaka täten och höll den in till skytte. Sköt in på bana 9 och på tävlingen hade vi bana 25-30 så ville skjuta så nära som möjligt, hehe. Var lite elvisp i pipan på liggskyttet men tog tid på mig och träffade. Drog ut ett skott, klickade och plockade extraskott, så tog väldigt lång tid. Men det var fullt så fick en liten ledning ut på andra varvet. Kände att det var lite jobbigare att hålla fart själv men fokuserade på tekniken som kändes bra. Men fick verkligen lov att tänka på att åka tekniskt bra idag, annars la kroppen av. Så fick jobba mycket med mina egna tankar, mer än normalt. Men känslan var fortsatt bra! Tills jag bommade dricka...var så sjukt törstig att jag som inte orkade tänka på att hålla bra teknik och åka fort under tredje varvet. (Sköt fullt även i andra ligg, men elvispen gjorde att det också tog lite tid, inte som i första, men längre tid än normalt.) Fick dricka på tredje varvet istället för andra och det var sååå gott! I första stå kändes det väldigt bra så blev förvånad att det blev en bom. Hade det ganska tungt på fjärde varvet också. Kroppen svarade när jag sa åt den att hålla bra teknik men så fort jag tänkte på något annat så tappade jag farten. Och att under 47 minuter i sträck hålla fokus varje sekund, det är svårt. I sista stå blev det tyvärr också en bom, en grövre bom den här gången. Gick ut som tvåa, med långt upp och långt ner. Så då gjorde jag något som jag aldrig tidigare minns att jag har gjort, jag chillade på spurtvarvet. Jag kände att det var viktigare att spara krafter till imorgon än att göra ett bra spurtvarv. Jag var nöjd med min placering, det var det bästa jag kunde göra idag. Hade varit kul att få rygg ut på tredje varvet och se om jag kunde ha åkt fortare i rygg men orkade inte ta in de sekunderna jag tappade på skjutvallen. Så jag är nöjd med dagen. Formen är ganska bra igen och skyttet är lika stabilt som det varit hela säsongen. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0