Längdtävling

Nu på kvällen har jag kört längdtävling! Daniel Karlssons minne arrangerades på ÖSK och det var ganska många som var med. Masstart skate, två varv på en bana som min GPS-klocka mätte till ca 3 km. Jag tror att den var lite längre men jag vet inte vems som har högst trovärdighet, klockan eller jag...

Jag var lite nervös innan, det har inte gått så bra de senaste längdtävlingarna jag har kört, dock har de varit 10km vilket är en distans jag hatar. I alla fall när man ska köra utan att skjuta fyra gånger! Huvudet ville verkligen ha ett bra resultat idag och kroppen märkte av det och jag blev spänd. Men jag jobbade med mina mentala nycklar och spänningarna släppte. 

Jag lämnade huvudet kvar på startlinjen idag. Jag åkte bara med kroppen. Det tog säkert en kvart efter målgång innan jag insåg det, men när jag väl insåg det så var det en underbar känsla. Gissar att jag kommer få många lovord från min mentala tränare när hon får höra det här! 

Jag fick en bra start (som vanligt) och kunde ligga med i tätgruppen. Tappade lite på toppen av första backen men när vi vände efter velodromen så blev det dragspelseffekten och jag var med i gruppen igen. Höll nästan hela långbacken, men sen valde kroppen att sänka farten, precis enligt plan, men utan att huvudet var med i konversationen. Konstig men härlig känsla. Hamnade i ett vakuum innan gruppen bakom kom ikapp mig och åkte med dem ganska länge. Sen signalerade kroppen att den hade mycket krafter kvar och jag gick ut i eget spår och körde på. Fick en igel i ryggen resten av varvet, hon gjorde ett par ärliga försök att spurta förbi mig, men alltså, jag måste verkligen göra ett djupdyk i arkivet för att se hur många år sedan det var jag blev slagen i en spurt. Jag vet att jag försökte tänka ut det för ett tag sen men kunde inte komma på det. Det var längesen alltså! Jag blev 7:a i loppet, om nu det säger något. Bästa skidskytt, kanske säger mer. Men resultat är andra prioritet...

Jag tyckte att det var skönt att kroppen svarade så bra, både i början av loppet och framförallt i slutet av loppet. Där emellan kunde det ha varit lite bättre, kanske, eller så ska jag inte förvänta mig att jag ska hänga med längdåkare. Jag vet inte. Jag är i alla fall nöjd med de svar jag fick från kroppen idag, jag kan känna mig trygg med att jag är stark och snabb. Det om något är en skön känsla. Den ska jag behålla! Med en bra mental inställning ska jag förvalta det jag har i mig och visa fina resultat på de tävlingar som kommer. Närmast är dubbla tävlingar i GDV-cupen i Älvdalen på lördag. Ska bli sjukt kul!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0