SM masstart

Egentligen vill jag inte analysera dagens lopp så mycket. Eller, jag orkar inte. Jag är nedstämd redan som det är. Jag började fundera på framtiden mm men kände sedan att jag vill köra morgondagens lopp innan jag drar några slutsatser. 
 
SM masstart. Jag var så laddad, så glad över att få tävla.
 
Men allting verkade gå fel. Jag glömde vapenkontrollen. Jag glömde visitationen. Min o-ring ramlade av och hann få panik innan pappa hittade den.
 
Jag satte staven på skidan i starten och kom iväg dåligt. 
 
Jag fick mjölksyra redan på första varvet. I långbacken som jag visste skulle bli jobbig. Fick släppa några meter. Första liggskyttet, det blåste lite mindre än inskjutningen så jag skruvade 2 knäpp. Kanske i underkant, men det räckte igår när det var samma fenomen mellan inskjutning och komb. Men fick inte till någon bra serie och reste mig med två bom, båda klockan fem. Andra liggskyttet gick ännu sämre, det blåste mer så skruvade tillbaka till inställningen jag skjutit in med men bommade 3 skott klockan tio. Det skilde inte så mycket i vind att jag ska skjuta första serien kl 5 och andra kl 10, så det var bara mitt eget fel att jag bommade. Jag vet inte riktigt vad det beror på, jag har haft en superbra skjutform i ligg hur länge som helst, så jag har ingen aning om vad som hände idag.
 
Sen var ju loppet ganska kört. Oavsett vad jag har för inställning inför ett lopp, när man har skjutit 5 bom av 10 skott så är det svårt att motivera sig i åkningen. Jag vill inte vara en sån person som "ger upp" när skyttet går dåligt, men det är lättare sagt än gjort.
 
Reparerade lite i stående i alla fall, alltid nåt! Bommade första skottet och hann tänka att det skulle fortsätta gå åt helvete... Men sen satte jag 9 raka skott så den bommen är den enda jag har på tävling i år. Så något bra har jag gjort den här säsongen i alla fall. Tar med mig ett stabilt ståskytte och väldigt bra fokusering. Trots att jag hann tänka fel både en och två gånger så tog jag mig tillbaka till rätt tankar och sköt noll i sista stå. 
 
Det gjorde att jag åkte upp mig från sistaplatsen, men jag fick kämpa om den. Blev ikappåkt på toppen, men med en bra spurt lyckades jag knipa 7:e platsen idag.
 
Hade planerat den spurten sen igår kväll, visste precis hur jag ville lägga upp den. Gjorde exakt som jag tänkte, gick ut lite tidigare än jag tänkt, hade ett rejält övertag i glid. Grejen var att när jag planerade min spurt (som nog är min största styrka) så hade jag inte tänkt att det skulle vara en spurt om sistaplatsen...
 
Ny dag imorgon. Hoppas på mycket piggare ben och ett liggskytte som stämmer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0