Som jag har väntat!

Jag har fällt många tårar denna säsong men idag var första gången jag fällde dem av glädje! Det var sån lättnad att gå över mållinjen idag. 
 
Jag ska berätta om loppet från start till mål men är inte säker på att jag kommer få allting rätt, för jag minns inte allt. Av trötthet och av att jag var inne i bubblan...
 
Jag brukar som oftast vara väldigt snabb i starten, så även idag. Först av tjejerna upp för backen, även om taktiken var att ligga först så länge som möjligt så visste jag att en viss Emelie skulle dra upp ett högt tempo på första varvet och jag fick inte ligga först mer än ett par hundra meter. Taktiken var att hålla ett behagligt tempo, jag ville inte köra slut på mig tidigt i loppet utan ville orka i 12,5km. Kom in till första skyttet som femma. Jag var noggrann med skotten och det blev fem träff! Gick ut som tvåa i rygg på Jenny som hunnit med en straffrunda. Ett stort missförstånd i coaching area och jag fick smaka på snön. Nej men, jag kollade på pappa som gav mig skjutbild samtidigt som Jenny som låg precis framför mig fick bromsa för att få dricka, jag körde rakt in i henne och tappade balansen. Tog ett tag innan jag kom upp så blev omkörd av två åkare. Hör pappa skrika "ta det lugnt Anna!" och jag känner att det var nog en bra idé. Så jag fortsatte mitt behärskade tempo och fick skjuta även andra liggskyttet på bana 5. Jag hade legat lite lågt i första serien så skruvade upp 2 knäpp och satte 5 nya träff, och 9 skott av 10 var riktigt fina, hade en kant in också. 
 
Här börjar det bli lite suddigt i mina minnesbilder... Men jag tror att jag ersatte min taktik att åka behärskat med att åka smart. Jag låg i rygg och utnyttjade suget. Jag släppte när det gick för fort och tog en ny rygg när någon kom ikapp. Även tredje skyttet fick jag skjuta på bana 5, jag måste ha släppt de framför lite för när jag började skjuta så berättade speakern att de framför skjutit bom. Jag gick in i min bubbla, ett slarvskott och fyra träff. Mycket mer offensiv i ståskyttet! Vad jag minns, det är som sagt lite suddigt. Fjärde varvet åkte jag ihop med först Jenny och Kim och sen kom även Elin ikapp. Så vi var fyra tjejer som stod och sköt om de två pallplatserna bakom suveräna Emelie på sista skyttet. Jag hade superbra fokus och satte första tre skotten, sen såg jag skjutraden 0010 framför mig. Pressade bort den bilden och träffade även fjärde skottet. Då hör jag jubel från läktaren och speakern säger att Jenny Jonsson skjuter fullt. Då bränner jag iväg sista skottet, en bom som knappt träffade tavlan... Otroligt onödigt, men det är sånt man får lära sig av. Jag är faktiskt förstaårssenior och stod och sköt om andraplatsen tillsammans med a-landslagstjejer på en masstart i Swecup, att jag klarar mig med en bom är riktigt bra! 
 
Går i alla fall ut från straffrundan som trea med 25 sekunder upp och 25 sekunder ner. Jag har krafter kvar! Jag har disponerat loppet väl! Jag håller min tredjeplats och får gå upp på pallen!! 
 
Det är en enorm lättnad. Jag har väntat på det här sen i november. Jag har vetat att jag haft det i mig och nu äntligen så syns det i en resultatlista. Jag är otroligt nöjd och glad! Och lättad. Och lycklig. Helt underbar känsla!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Bra kört!

2014-03-22 @ 18:48:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0