Supersprint

Helgens andra tävling var supersprint. Först en prolog på 3x1km med två skjutningar, LS med tre extraskott per skjutserie. Sen gick de 30 bästa i varje klass vidare till en final på 5,5km med fyra skjutningar och tre extraskott per skjutserie. 
 
Prologen gick helt sjukt bra!!! För första gången denna vinter kan jag var helt nöjd med både åkningen, skyttet och resultatlistan! Såååå skönt att få ett bevis på att man faktiskt har något bra på gång i kroppen. Även om det verkar som att jag inte orkar mer än typ 3 kilometer i tävlingsfart. 
 
Har haft det på känn lite hela vintern, mina sämsta lopp är de längsta, typ masstart. Och idag, mitt bästa lopp! 
 
Hade tryck i åkningen från start till mål och väldigt bra skidor. Skyttet var bra, gick nästan lite för bra i ligg, så jag släppte iväg fjärde  skottet lite för fort och fick plocka ett extra skott innan jag kunde resa mig. På väg in till stående skytte såg jag på storbildsskärmen att jag låg trea efter liggskyttet. Stående skyttet var väldigt skakigt, hade nog kört lite hårt. Började bra tre träff innan jag började skaka i kroppen. Fjärde skottet blev en bom och nu började tankarna komma, skulle jag orka hålla ihop det? Men jag klarade mig med bara ett extra skott även i stå och fick en bra rygg på sista varvet, hon som startade 15 sek bakom mig hade kört om mig så jag köttade ikapp henne uppför och när jag slängde en blick på storbildsskärmen på väg in på upploppet insåg jag att det var hon som ledde prologen och att jag bara hade haft 5 sekunder till andra platsen efter ståskyttet. 
 
Blev rätt så överlycklig när resultatlistan kom. Jag var tvåa, 10 sekunder efter och med två tjejer fem sekunder bakom mig. Kändes såå bra att äntligen få ett kvitto på att jag faktiskt kan köra skidskytte!! 
 
Nu har jag ingen aning om hur många extraskott de andra har plockat, det står inte i någon resultatlista. Jag kan inte heller vara säker på att alla körde för fullt eftersom vi bara var 11 i klassen och alla skulle gå vidare oavsett resultat. Men det där med att "spara sig", det har i alla fall jag svårt för. 
 
Jämförde mot junisarna också, eftersom vi åkte lika långt. Och det var ingen junis som hade bättre tid än mig i prologen. Nu behövde ju inte heller D21 köra för fullt om de inte ville ha ett bra startspår, eftersom de var runt 20 st. Men i D19 var det kamp om platserna. Tur att jag rättvist slog de som var tre år yngre, haha. 
 
Finalen gick dock inte alls lika bra... Blev stum redan på första varvet och trots att jag fick en bra start så for jag genom halva fältet på första varvet som mätte 1,5 km då det var för risky att svänga av på 1km när man kom 30 pers. Men resten av varven körde vi 1km. Bommade sista skottet och strulade enormt med extraskottet som inte ville fram i hålet. Sen var inte benen alls med mig och jag fick kämpa enormt. I andra ligg var det väldigt knepiga vindar plus att solen kommit fram. Så jag skruvade fyra vänster och två ned innan jag började skjuta. Ett dåligt skott och fick plocka ett reserv. Bommade även detta och insåg att det slutat blåsa. Skruvade tillbaka i sidled och satte andra extraskottet. Första stå var riktigt jobbig. Blåste mycket och fick kämpa. Tre prickar kvar efter fem ordinarie. Med lite tur och lite skicklighet lyckades jag undvika straffrundan men nu skulle jag alltså ner i min hemmagjorda extraskottshållare och plocka. Var jobbigt i sista stå också men lite snällare vindar. Blev ett extraskott, totalt 7. Det är lite för mycket, men det var många som fick åka straffrunda så får vara nöjd att jag slapp det. Sista varvet så såg jag ryggen på hon som var framför men när jag försökte öka farten så skrek benen stopp! Efter halva backen så kunde jag inte åka skidor längre, jag bara stapplade fram. Blev en slutlig 8:e plats så det var inte alls så bra som jag ville. Fick upp förhoppningarna när prologen gick så bra också, så blev lite besviken.
 
Men kan inte vara besviken egenltligen. Jag är inte bättre än så här. Jag gör mitt bästa och det räcker i 3 kilometer, sen är jag slut. Jag är väldigt nöjd med prologen och att jag gjorde den så bra, det känns helt underbart. Jag vet att jag kan, nu finns det en lista som säger det också. Men det är synd att jag inte orkar längre än 3km. Men det ska jag göra något åt, i sommar om det inte blir någon ordning innan säsongen är slut. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0