Premiären är gjord

Säsongen är igång. Första tävlingen är gjord. Jag hann bli riktigt nervös innan jag startade, igår kändes allt bra, lagom nervös, pirrade lite i magen när jag läste resultatlistan. Men inget mer. Men i morse började jag bli nervös på riktigt. En vanlig tävlingsmorgon hos mig är några toalettbesök mer än vanligt, ont i magen, svårt att äta frukost. Samma idag. Lite lagom nervös under inskjutning och uppvärmning. Men i startfållan pirrade det i hela kroppen av nervositet. 
 
Jag förstod för länge sedan att den här premiärtävlingen skulle vara jobbig, pirrig, speciell, viktig. Så jag har under lång tid försökt att tona ner vikten av den här tävlingen. Jag brukar alltid göra upp en plan för hur jag ska genomföra ett lopp, men idag var planen bara att vara avslappnad. Åka avslappnat och skjuta bra. Det var min plan. Jag ville inte sätta några förväntningar. Jag ville göra ett stabilt lopp och utifrån det lägga upp en plan för kommande tävlingar. 
 
Jag lyckades med min plan. Jag åkte avslappnat, det kändes bra i början. Blev stum ganska fort men åkte avslappnat och det kändes helt okej. Jag gjorde mitt lopp. Jag åkte så fort jag kunde för dagen. Skyttet var precis så stabilt som jag ville. Bra fokus och en stabil nolla i ligg. Kändes stabilt i stå. En kant ut. Drog ut ett skott med en dålig repetering så fick plocka ett reservskott. Kände pressen, har bommat många reservskott när jag varit trött. Men jag fokuserade och träffade. 0-1 i skytte. Bra start på säsongen. 
 
Jag var nöjd med mitt lopp när jag gått i mål. Jag hade gjort det jag kunde, åkt stabilt, skjutit bra. Sen fick jag höra att jag blivit 11:a. Då blev jag besviken. Jag trodde att mitt lopp skulle räcka längre än så. Jag har som mål att få åka IBU och det är jag långt ifrån idag, vilket känns tråkigt. 
 
Det känns skönt att jag har gjort premiären och behöver inte oroa mig mer. Jag fick många bra besked idag och nu ska jag försöka göra det bättre och bättre för varje tävling jag kör. Jag hoppas och tror att jag har mycket mer att ge. Jag vill bara gå ut och ha roligt men resultaten är också viktiga, det är som två delar. Idag är jag nöjd med känslan men inte med resultatet. Det är egentligen känslan som är det viktiga, och vem vet, jag kanske inte är bättre än vad resultaten visade idag. Jag tror det, men jag vet inte.
 
Oavsett så var det roligt idag. Oavsett så kommer jag alltid älska att tävla skidskytte. Oavsett så fortsätter min karriär.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0