Dog lite mot slutet

Masstart i Piteå idag. Kallt i Piteå idag. -12 och snökanoner som gör det ännu kallare. Men jag höll värmen bra ändå idag. Tog med mig lite lärdomar från Boden när det var -16. Bland annat körde jag med lovikka-vante på skjutfingerhanden första varvet. Tur det, för andra handen var stelfrusen på första skyttet! 

Fick en bra start. Tog en bra rygg. Kände ganska tidigt att det gick för fort där framme och släppte lucka. Hade galet bra skidor så gled nästan ikapp täten i första nedförsbacken. Men det hann bli några sekunder för mig upp till en tättrio innan första skyttet. Bra skytte men tappade fokus till sista skottet som blev en bom. Fick se skjutbild i rundan och hade lite läge kl 5. Så hade jag inte haft det så hade sista skottet gått in trots att jag tappade fokus. En kant in, en kant ut. Rättvist ändå. Blev helt ensam på andra varvet och fick åka i mitt tempo. Tyckte det kändes bra. Satte en fin andra liggserie efter 2+2 snäpp på dioptern och åkte förbi rundan. Åkte själv även på tredje varvet i ett behagligt tempo, kändes som det flöt på bra och att jag inte tappade sådär extremt mycket som jag gjort tidigare race. Men i slutet på tredje varvet började krafterna tryta lite, kände det mest tekniskt. Kom in till tredje skyttet och blev lite distraherad av en extremt kurrande mage... Men fokuserade rätt och kunde åka förbi rundan för andra gången idag. På fjärde varvet fick jag sällskap för första gången sen innan första skyttet, blev ikappkörd uppför andra "slalombacken" (banorna här känns lite som om man åker upp och ner för ett par slalombackar..!) Det gick lite för fort men trodde jag skulle glida ikapp även om jag släppte några meter, eftersom skidorna var så himla grymma på första varvet. Det gjorde jag dock inte och så var jag ensam igen. Fick då byta bana från 4 som jag skjutit på dittills till bana 5. Den var hal. Tror bana 4 också var hal, men minns inte. Fick i alla fall ställa mig med hela tyngden på vänsterbenet, vilket inte är min normala ställning men dagens lösning för att inte halka. Kändes ostabilt men trodde jag kunde träffa med siktbilden ändå. Gick ok, det blev ett till varv i straffrundan. 1-0-0-1 i skytte är fullt godkänt! Hade ingenting att köra för på sista varvet, långt upp och långt ner, men ville ändå känna lite på formen. Det hade känts bra tidigare under loppet men kändes inte jättebra på sista varvet. Det som var bra var återhämtningen, att jag äntligen kände att jag inte var stum i botten på en nedförsbacke efter en uppförsbacke! Bara det kändes som en seger! 

Slutsats: jag är nöjd idag! Bra skytte och mycket bättre åkning än senast. Orkade inte hela vägen, tror jag åt för långt innan tävlingen. Har rätt hög ämnesomsättning så behöver fylla på oftare än en normal person. En bra lärdom. Imorgon tidig start. SM distans. Det kommer bli riktigt kul, hoppas jag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0