SM distans

Idag gick alltså årets SM i distans av stapeln. De som tävlar internationellt var inte med, men det var ändå ett ovanligt starkt startfält, för att vara SM distans. Den distansen försvann ju från tävlingsprogrammet för ett par år sedan för att det var för dålig klass på startfältet. Men det är tillbaka och det är jag glad för. Tog ju min första senior-SM-medalj i distans förra året. Tanken slog mig att jag ville upprepa det, men jag slog bort den tanken. Vill fokusera på prestation istället för resultat, även om jag har svårt att tänka bort resultat. Vill för mycket... 

Kändes helt okej att åka idag. Körde stabilt liksom. Ingen form direkt men kan ändå åka! Vilket jag inte kunde i Boden t.ex. Och jag kan öka på spurtvarvet! Så skönt att känna att åkningen fungerar igen. Som sagt, ingen form direkt... Får se om den infinner sig senare under säsongen. 

Började bra i skyttet med fem träff i ligg. "Perfekt träffbild" sa pappa som inte hann visa tavla. Drog iväg ett dåligt skott i första stå, onödigt. Var snabb in i pricken men inte beredd på avtryckaren, och när jag väl tryckte på avtryckaren var jag inte i pricken... Onödigt. Men satte alla i andra ligg också och en bom efter tre skjutningar var bra. Hade bra känsla i sista stå också men bommade första och sista. Vet inte riktigt varför och kändes som de inte kunde varit långt borta, men tyvärr vet jag inte vart de satt... 0102 är jag inte nöjd med, speciellt inte när det är distans och varje missat skott är en hel minut i tillägg. Jag behöver verkligen inga tilläggsminuter när jag förlorar så mycket tid i spåret. Synd att inte kunna sätta alla skotten när det behövs. Gör ju det oftast på tävling. Men får se till vad jag gjort tidigare och jämfört med det så har jag börjat den här säsongen väldigt mycket bättre sett till skjutprocent och finns inte mycket som talar mot att jag kommer fortsätta lika bra. Hoppas verkligen på det, med tanke på hur fint jag skjutit hela sommaren och hösten. 

Blev en 5:e plats idag, med fullt i sista hade jag upprepat förra årets brons, men man kan inte tänka om... Får vara nöjd med det jag gjort idag, gjorde i stort sett mitt bästa, och det räckte inte längre. Men det har varit en rolig helg i vilket fall. 

Måste också ge eloge till min kära far, världens bästa ledare. Han hade inte lätt idag med direktiven jag skjuter ligg på bana 1, stå på bana 20, vill ha dricka på vartannat varv, skjutbild och tider. Han var bra att ge tider och dricka och såg första skyttet, mer kan jag inte begära. Dessutom har jag haft galet bra skidor, både igår och idag. Är så himla nöjd med mina skidor och min vallare, kunde inte haft det bättre!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0