Tre spurtvarv...

Jaktstart idag. Hade som målsättning att få gå i mål, eftersom de sa att varvade åkarna skulle bli avplockade. Låg målsättning, ja. Men med den form jag är i så kan jag inte göra så mycket. Sjukt trist att ha säsongens sämsta form på den enda internationella tävlingen jag fick åka som dessutom är ett mästerskap. Men tyvärr blev det så. Jag skulle ha hållit mig frisk. 

Startade offensivt och det kändes bra uppför första backen. Tog rygg på tyskan när hon gick förbi och nedför insåg jag att jag hade JÄVULSKT GRYMMA skidor! Tappade dock ryggen på henne uppför tredje backen, den var fruktansvärd idag... Snön var speciell idag. Varmt och nysnö, väldigt glatt, på en del ställen blött och väldigt ojämnt på vissa ställen. Tredje backen var VÄLDIGT ojämn och det passade inte mig idag... Blåste rejält när jag kom in till första skyttet och jag skruvade. Sköt långsamt (kontrollerat) men bommade tyvärr sista. Hög kant ut, fick jag se. Åkningen var inte bra...det var egentligen inget fel på kroppen, jag var bara så illamående av någon anledning... Kom in till andra ligg, tyckte det blåste mindre, skruvade två ner eftersom första serien varit något hög. Bommade första, träffade andra. Kollade upp, såg ut att kanske blåsa lite mindre. Bommade tredje, skruvade tillbaka. Träffade fjärde, bommade sista. Också en långsam serie, dock inte särskilt kontrollerad då det blev tre rundor. Såg hur de första kom in till ståskytte. De gick in i rundan när jag gick ut och då visste jag att jag fick lov att köra järnet på tredje varvet för att få skjuta stå. Och fan va jag ville skjuta stå! Vet inte varför egentligen, det blåste ju nästan storm. Men jag ville inte avsluta dagen med en 3:a. Så jag köttade järnet. Frågade mig själv hur jag skulle orka ett varv till om jag skulle få skjuta, jag trodde de skulle plocka av innan skyttet liksom. Höll undan för täten och fick skjuta första stå. Det blåste, tillräckligt mycket för att jag skulle välja att börja på prick 3 (så man har lite svängrum åt båda hållen i vinden) men inte så mycket att jag inte kunde skjuta noll. För det gjorde jag! Dock blev jag varvad strax efter det och köttade järnet igen för att kanske ta de två framför mig innan vi skulle bli avplockade. Kom in till skytte, ingen plockade av mig... Så det var bara att fokusera på skytte istället. Blev en etta, blåste lite mindre och sköt 5-1 som vanligt. Och med lite mindre så menar jag så pass mycket att skott som man avfyrar på vägen in i pricken sitter på vägen ut ur pricken. Hade nog lite tur på ett eller två skott men väldigt nöjd med 01 i stå idag! Första ståserien var dessutom riktigt fin, de skott som Tobias såg i alla fall. 

Så efter det fick jag åka ut på mitt tredje och sista spurtvarv, det riktiga. Fick alltså genomföra hela loppet (vilket var målet)...trots att jag blev varvad. Väldigt roligt såklart att gå i mål men det är jobbigt att spurta i 6 kilometer, måste jag säga. 

På något vis är jag nöjd med loppet. Skyttet var ok med tanke på förhållandena, 5 bom. Men att fyra av dem ska komma i ligg, det är värdelöst. Åkningen kändes ungefär som igår. Tappar ungefär lika mycket. Det är, sett till analyslistan, alldeles för många minuter, men tyvärr är jag inte bättre än så just nu. Klättrade i alla fall till 48:e plats, men det var snarare DNS och DNF som gjorde det. Hade nog en helt ok pursuit time annars... Och med helt ok menar jag, inte sämst. Haha. 

Ska bli otroligt skönt med lite återhämtning nu och sedan köttar vi stafett på tisdag! Då bara 6 kilometer, det ser jag fram emot! Jag gillar stafett, kör oftast bättre ju kortare lopp och med en lite stigande formkurva så kan det bli det roligaste loppet. 

För det var roligt idag, trots allt. Jag var glad när jag startade och glad när jag kom i mål. Det är det roligaste som finns att köra skidskytte i internationell konkurrens!!! Det vill jag göra mer! Men nästa gång ska jag va i form!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0