Underbart

Lång dag idag. Började med inskjutning strax efter 10. Sedan åt jag min medhavda matlåda och laddade för start vid 13.50 (ja, rätt sent). Strax före 12 får vi veta att vår start är förskjuten med 40 minuter, till 14.30!!! Då blev man rätt less. Försökte ändå fokusera rätt och tagga till. Såg mycket fram emot tävlingen trots allt.
 
Ville åka ganska kontrollerat och bara försöka lita på min förmåga, vilket för mig är samma sak som "flow". Kanske blev på gränsen till för kontrollerat och hittade inte alls samma flow i skidåkningen som igår. Åkte och tänkte på massa andra saker än det jag höll på med, så fick säga åt mig själv på skarpen att koncentrera mig på åkningen och inget annat. Kändes bättre i skyttet i alla fall, slarvade iväg ett skott klockan 2 i första, men resten satt. Fick då sällskap av Kim som sköt fullt på andra varvet. Blev mer taggad på att åka fort då och försökte dra på ett hårt tempo men blev inte av med henne och kände att krafterna inte riktigt fanns där idag. Hade någonstans i bakhuvudet att Kim skjuter fortare än mig när vi kom in till skyttet, fel tankar... Lyckades rycka bort första skottet men sätta resten, om än med viss tveksamhet. Som sagt, Kim sköt fortare och hade även hon en bom, men hon fick några meter. Ville verkligen täppa till luckan men det gick inte, och på slutet av tredje varvet drog hon ifrån lite. Fullt fokus i ståskyttet, ett skott slank ut även där, men kunde då gå ut i ledning. På fjärde varvet blev jag ikapp- och omåkt av Anna ST. Kunde åtminstone hålla den ryggen och blev ett spännande sista skytte. Lyckades efter halvtaskig fokusering träffa fyra skott och visste att hon också hade bommat ett (det ska jag faan inte veta...) Jag hade skjutit ungefär en sekund snabbare och fick på mig stavarna snabbare så fick några meter till godo. Adrenalinet inför spurtvarvet slog på och jag startade offensivt. Tyckte mig höra någon bakom då och då, men hade ingen aning om hur långt före jag var. Var så jäkla stum i första uppförsbacken att jag fick säga åt mig själv "vad håller du på med? Sådär vinner man inte en Swecup!!" Så åkte mer än stapplade uppför nästa backe... Den var ganska lång och på toppen så tillät jag mig själv att kolla bakåt, jag hade några meter. Insåg hur jobbigt det hade varit för mig att försöka ta ikapp några meter på Kim för två varv sedan och hoppades att det var lika för alla. Nytt adrenalinpåslag när jag vände efter den jobbigaste halvan av varvet och fortfarande var i ledning. Insåg att jag visst hade en del backar kvar innan mål och funderade hur jag skulle orka? Kollade bakåt igen efter nästa backe och såg att avståndet växte. Skön känsla. Kände typ att nu ska jag bara stå på benen och åka rätt väg in i mål (vilket flera inte har gjort...) Och ja, jag gjorde min målgest att åka baklänges över mållinjen. Det var så otroligt längesedan jag fick göra det, jag var ringrostig. Har kunnat göra något snyggt med staven också, men det kändes inte snyggt idag... Haha. Underbart i vilket fall. 
 
Jag måste säga att jag är nöjd med dagens lopp, men det är fortfarande inte mer än "bra". Känslan i åkningen idag var inte bra, förutom sista varvet då kroppen svarade på kommando. Skyttet är godkänt, tråkigaste raden 1-1-1-1 (plus 1-1 igår...suck). 80% är godkänt men inget man är nöjd med med så perfekta förhållanden. Okej att det var skyttedueller i 3 av 4 skjutningar, tycker ändå att jag ska klara av att skjuta noll. Men jag är otroligt nöjd över att ha tagit en dubbelseger i helgen och att det enligt resultatlistan faktiskt har gått fort i spåret för mig. Det är en enorm lättnad efter flera lopp där känslan varit ungefär desamma som idag men resultatet säger att jag åker en minut långsammare än konkurrenterna, typ. I helgen har jag verkligen fått visa att jag faktiskt kan åka skidor fort och det är en underbar känsla! Den känslan tar jag med mig och sen hoppas jag att jag kan hitta den där underbara känslan i skidåkningen som kallas toppform också!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0