Intervallblock

Den här veckan har jag lagt in ett intervallblock. Fyra intervallpass på tre dagar och jag har bara ett pass kvar. Detta gör jag för att testa hur kroppen reagerar på detta samt för att jag tror att det höjer syreupptagningsförmågan på ett bra sätt, och syreupptagningsförmågan är något som jag behöver höja rätt rejält för att nå toppen inom skidskytte. 
 
De tre första intervallpassen har gått bra, alla tre faktiskt! Igår eftermiddag körde jag löpning med stavar i myr och fick sällskap av mamma. Lyckades springa ifrån henne, vilket var skönt! Hehe. Körde 4 intervaller med 3 minuter effektiv tid per intervall och hade snittpuls på 88-87-89-91%. Riktigt bra för att vara dagens andra intervallpass. Skönt att kunna göra de två sista intervallerna så bra också. Efter 2,5 intervall insåg jag hur lite jag hade kvar av passet och hur mycket krafter jag hade kvar, så då ökade jag farten och fick sista 4 minuterna av intervallpasset i den röda zonen, som motsvarar puls på över 91% av max. Ett riktigt bra pass.
 
Känns i kroppen nu dock, har känts bra på nästan alla pass sen slutet på förra veckan men i morse när jag skulle köra ett återhämtningspass så var det en tung kropp jag fick släpa runt på rullskidorna. Vilar rejält nu på dagen för att i eftermiddag köra fjärde och sista intervallpasset detta intervallblock. Det blir skate i lätt motlut där jag hoppas få jobba mycket med hela kroppen på trean och fyrans växel. Hoppas också att pulsen ska vara lika medgörlig som tidigare intervallpass och göra så att det blir bra kvalitet på passet. Sedan väntar en underbar vilodag imorgon!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0