Sista tävlingen

Idag körde jag årets sista skidskyttetävling. Alltså fanns det absolut inget krut att spara på, om det nån gång nu gör det... Som jag sa igår så hade vi ett mixlag där jag körde första sträckan. Det var min fjärde förstasträcka på senior-SM-stafett genom tiderna, så jag har lite rutin. 
 
Jag hade gjort upp en plan för loppet utifrån min dagsform och kunde hålla mig till den planen hyfsat bra. Jag släppte redan i första backen för jag kände att det gick för fort. Jag tryckte bra över krönen för att få mycket fart. Jag hade riktigt bra skidor och det roligaste med det var att det var ett par av årets skidor! Jag har hela säsongen tävlat på gamla skidor eftersom vi inte fått mina nya skidor att gå, men vi slipade om dem under Vasaloppsveckan hos grymma Roger Westling i Trysil och efter det så har de gått mycket bättre! De som jag åkte på idag, Jespersson, är dessutom otroligt sköna att åka på, ett par av mina absoluta favoriter! Så verkligen jättekul att de gick bäst idag så jag fick tävla på årets skidor i sista loppet! 
 
Åter till loppet... Jag hade alltså släppt en lucka på första varvet. Kom in och la mig på bana 14 (efter startnummerordning), fokuserade enbart på först vimplarna och sedan mina fem prickar. Det blåste inte så mycket så jag skruvade ingenting. Träffade fyra av fem ordinarie skott, måste ha tappat fokus på fjärde skottet. Skakade väldigt mycket när jag laddade extraskottet och bommade. Skakade ännu mer på andra extraskottet men med en bra avfyrning så träffade jag det! Fick en bra rygg ut på andra varvet men inte heller idag hade jag några krafter i benen att gå med uppför. Jobbade återigen bra över krönen för att inte tappa allt för mycket. I tredje backen så testade jag att gå på trean hela vägen upp, och det gick bra mycket bättre än att gå på tvåan. Blev stum, men inte lika stapplande-total-stum som på tvåan. Så det var något positivt. Stående skytte, fokuserat, offensivt, men lite sen på sista skottet. Trodde det var träff så var påväg att sätta på mig geväret, men sen fick jag börja plocka extraskott istället. Trodde jag bommat extraskottet så var påväg att ladda ett till, men sen fick jag ändra mig och sätta på geväret och åka iväg. Fick rygg även ut på tredje varvet men orkade inte hålla uppför första backen. I mitten på andra backen blev jag ikappåkt och då visste jag att det var inte långt kvar jag behövde åka på tvåan, så jag hängde mig fast. Gled förbi utför och körde järnet på trean uppför hela den backen. Orkade inte hela vägen över krönet utan fick gå in i rygg, gjorde inte mig så mycket då jag lätt gick med och kunde samla lite kraft. Näst sista backen fäste jag blicken på skidspetsarna framför mig och släppte inte en centimeter. Gled bra utför och gick upp jämsides över sista krönet och tryckte allt jag hade. Då var vi nästan ikapp hon jag släppt i första backen, jag spurtade det jag hade men fick idag se mig besegrad i spurten. Växlade över som 5:a. 
 
Mina lagkamrater gjorde det jättebra, de är ju yngre juniorer, vi slutade på 8:e plats tror jag. Alla var nöjda efter målgång och det var det viktigaste för oss.
 
Jag är nöjd för att jag gjorde det bästa jag kunde för dagen. Jag är inte nöjd med skyttet, där kunde jag ha lirkat in två skott till så hade jag varit nöjd. Men jag gjorde verkligen allt jag kunde i spåret idag, det var skönt att känna att jag var stark på trean på sista varvet. Men jag hade verkligen ingen bra känsla i åkningen, har inte haft det på länge. 
 
Jag tror att det beror på att det har varit en lång säsong och att jag kanske körde mer än jag klarade av i den sista träningsperioden. De tre sista tävlingsveckorna har gått sämre och sämre och den här helgen nådde jag verkligen botten (igår). Tråkigt att åkningen inte fungerar, när skyttet har varit det bästa under säsongen. Men det är det som är både tjusningen och det mest frustrerande med skidskytte, att både skyttet och åkningen måste fungera samtidigt. 
 
Jag tar med mig mitt spurtvarv och dubbelnollan från sprinten från den här tävlingshelgen och kan konstatera att jag gör en rakt igenom bra säsong. Har varit toppar och dalar, men överlag bra hela säsongen. Kommer göra en längre sammanfattning i min andra blogg under veckan och gör en paus från hemsidan under vilomånaden april. 
 
Tack alla som stöttar mig! Vi hörs!
Kram A

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0