Sprint special

Denna helg blev det två tävlingar för min del efter nästan en hel månad sen senaste tävlingen. Idag var det en speciell tävling. Först en normal inskjutning, sedan en skyttetävling med 10 skott ligg på precisionstavla. Gick väl sådär, hade velat ha fina samlingar men icke. Skrapade ihop 91 poäng, inte så bra, kändes bättre än så...
 
Sedan blev det "värmestugedöden" som många gånger tidigare i vinter när det gått otroligt lång tid mellan inskjutning och start. Det är riktigt jobbigt, men idag underhöll vi oss med tremilen från Holmenkollen. Jag kokade pasta i morse och åt "lunch" innan start. 
 
Tävlingen idag var lite speciell, en sprint med tre skjutningar, ligg-ligg-stå. 7,5km som vanligt men då uppdelat på fyra varv: 3x2km+1x1,5km.
 
Åkningen kändes otroligt bra på uppvärmningen, kändes väldigt konstigt då jag var sjukt trött igår eftermiddag. 12.52 gick starten för mig och det var tyvärr inte samma känsla på tävlingen som på uppvärmningen. Jag fick liksom inte upp farten. Det gick sjukt segt, solen hade legat på och gjort att snön sög enormt mycket. Jag hade inte vallat om skidorna från igår och det kändes efter ett tag, de kändes bra i början men sen dog de. Skidorna gör väldigt stor skillnad när det är sånt här före, jag trodde inte att det skulle bli så sugigt, då hade jag nog vallat om... Men det spelade ingen roll ändå, jag var ensam startande så vann seniorklassen...
 
Skyttet började väldigt dåligt. Hade pratat med Tullus-ledare innan start och bett de kolla mina liggserier. Hörde då att flera av ungdomarna hade bommat klockan fem, troligen pga solen. Jag kollade på solen och konstaterade att jag borde nog skruva. Det var nog fel beslut eftersom hela min serie hamnade klockan tio, två kant ut. Jobbiga varv i straffrundan.... Andra liggserien skruvade jag tillbaka till noll plus två vänster pga lite vind åt höger. Bommade ytterligare två och hela serien låg nu klockan fem. Suck. Tar med mig att det var två väldigt samlade serier, missnöjd med att jag misslyckades så rejält med skruvningen. Vet inte exakt varför det gjorde så stor skillnad mellan serierna, men jag vill bara glömma det här liggskyttet och hoppas att det blir bättre framöver. Jag och skruvning har inte alls kommit överens den här säsongen, det är något jag lär utvärdera till nästa säsong. Revanscherade mig själv i stående med fem träff, en stabil serie med riktigt bra fokus och kunde vara hyfsat offensiv. 
 
En halvdålig tävling totalt sett. Skönt att ståskyttet fungerade idag, rejäl skillnad mot senaste tävlingshelgen då jag hade 50% träff i stå... Jag är ganska säker på att min grundform är bra och hoppas att den ska bli ännu bättre för varje dag med mindre mängd träning än senaste veckorna. Skönt att vara igång med tävlandet igen, det har varit det bästa med den här helgen. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0