Träningsrace

Idag stod det race på schemat. Två korta sprintar skulle genomföras och det kom två tappra själar till start, jag och Jesper. Upplägget var masstart där jag åkte en bara som mätte ca 1,4 km medan Jesper åkte en bana på ca 1,8 km. Tre varv per sprint och skyttet ligg-stå. Korta straffrundor för varje bom. Först i mål vinner. 
 
Det blev väldigt bra upplägg faktiskt och vi kom in samtidigt till första skyttet så banorna tog ungefär lika lång tid för oss, bra! Då fick vi bra träning i lite man-mot-man-skytte och även en press att köra hårt på varje varv för att utmana varandra totalt. 
 
Jag kände redan på uppvärmningen hur sega mina ben var idag. Jättekonstigt eftersom jag var så pigg i förrgår och vilade igår, borde ju ha varit ännu piggare idag. Men ibland blir jag lite seg av en vilodag och kanske var det så det var idag. Kändes helt ok på första varvet ändå, skruvade två knäpp i ligg för jag tyckte det blåste lite mer åt höger än tidigare. Skyttet var ganska stabilt men jag var defensiv och ville få ner prickarna. Bommade tredje skottet, tittade upp, ja, det blåste inte längre åt höger. Skruvade tillbaka och satte resten. Tappade väldigt mycket tid på Jesper och han susade om mig efter han åkt sin lilla extraslinga. Segt andra varv för min del. Kom in till stå och såg att Jesper hade bommat, men fokuserade bort det och jobbade med mitt eget skytte. Satte fyra bra skott, sen blev jag tveksam till sista. Vågade inte trycka av trots att jag såg siktbilden. Tog om, kollade bort, kollade tillbaka. Satte sista skottet. 1-0, bra! Var sjukt trött på sista varvet och hann inte ikapp Jesper. Jag fick tillslut se mig besegrad ganska klart. 
 
Förstod inte riktigt hur jag skulle orka en sprint till men under de 10 lugna minuterna mellan racen så blev jag mer och mer sugen på att köra igen! Jag kämpade på bra på första varvet och kändes som det gick ganska bra trots sega ben. Kom först in till skjutvallen, precis före Jesper. Blev lite stressad och drog iväg första skottet klockan fem. Trist. Sen hittade jag det flyt jag haft under veckan i Mora och kunde sätta resten av skotten på en tid som kunde varit bra om jag inte dragit ut ett skott och fått ladda reservskott. Sjukt jobbigt andravarv. Alltså, sjuuuuukt jobbigt. Kändes som jag stapplade framåt. Kom in till skytte när Jesper lämnade vallen, tyckte jag hade hört något bomskott men var inte säker och jag fokuserade på mitt och satte en hyfsat offensiv nolla! 1-0 igen, bra! Köttade på det jag hade på sista varvet och när jag stängde av klockan så visade den att jag åtminstone hade slagit mig själv! 10 sekunder snabbare på andra sprinten, känslan i åkningen hade varit litelite bättre, men inte bra. Inte koll på hur mycker det skilde i skjuttid, men tror det kan vara ungefär lika. 
 
Jag la även in en protest mot Jesper eftersom jag upptäckt att han inte åkt hela straffrundan, runt tre koner varav en gul som nästan inte syntes, utan bara runt de två tydliga konerna. Vet inte om protesten gick igenom, den borde ha gjort det och han borde ha fått tillräckligt med tidstillägg för att jag skulle stå som segrare i båda sprintarna... Hehe. Sjukt vilken tävlingsmänniska man är...
 
Jag är nöjd med skyttet, inte kul med 80% i ligg men sjukt bra med 100% i stå! 90% totalt är bra så jag är nöjd. Åkningen är jag inte alls nöjd med. Får hoppas att det var en engångsföreteelse, eftersom det kändes så otroligt bra förra veckan, och inte var en reaktion på att banorna i Östersund är bra mycket tuffare än de är i Mora... Men jag tror inte det, eftersom jag hade lägre puls idag, man brukar ju få högre puls när det är tuffare banor! Så jag tror att det var en engångsgrej och att det kommer gå bra igen till helgen!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0