Okej är inte bra

Masstart idag. Var riktigt trött efter racet igår kväll. Men ganska pigg när klockan ringde i morse. Benen var inte jättepigga på uppvärmningen så körde på och hoppades på att väcka kroppen. Bra inskjutning och bra skidor i skidtestet. 

Var helt oförberedd när starten gick. Den senaste uppdateringen om tiden vi fick var "2 minuter kvar". Jag brukar ha koll men inte idag. Men kom ganska snabbt upp i fältet och fick en bra position. Försökte att inte stressa och inte trampa någon på stavarna (fick en rejäl utskällning för det på min första SM masstart, det var längesen och jag har blivit lite bättre på det). Släppte förbi mig ganska många tjejer men fortsatte att behålla lugnet, det var fortfarande ett samlat fält. Kom in till första skyttet och fokuserade rätt. Fem träff. Skön start. Fick en bra rygg på andra varvet, ett tempo som passade mig. Blev omåkt av en del som sköt 1 i första, det tempot kände jag var för snabbt. Låg precis på gränsen, var ganska stum hela loppet igenom. En ansträngd andra liggskjutning. Tog lång tid på mig och bommade de två sista skotten. Hade legat lite höger i första serien men inte tillräckligt mycket för att skruva, beslutade jag. Och de två bommarna låg till höger. Hade jag skruvat hade det varit fullt. Kanske att det blåste lite mindre. Inte full koll. En miss från min sida. Minns inte så mycket från tredje varvet. Var nog rätt stum men krigade mot benens protester. Jobbig första ståskjutning också. Bra start. Fick ta om till tredje skottet. Började skaka. Fick verkligen kämpa. Bommade sista skottet. Hala mattor idag igen. Jag får kantställa och spänna mig lite. Försöker varje år att flytta ihop fötterna för att inte behöva halka på mattan men det går aldrig. Fjärde varvet var nog också bara kriga mot stumma ben. Men tycker ändå jag krigade bra. Sista skyttet kände jag att jag kunde inte stå lika länge som första ståskjutningen då jag börjar skaka när jag står länge. Så jag sköt riktigt offensivt från första skott. Lyckades dra till med den här serien:
Helt ok. 

En tufft spurtvarv där jag både jagade och blev jagad. Lyckades sånär att gå ikapp, men blev lite stängd i sista backen och mållinjen kom lite för snabbt. Ingen som jagade ikapp mig i alla fall. Men nöjd med mitt spurtvarv ändå. Det var nog mitt bästa varv idag. 

Överlag ett okej lopp. Okej skytte, 85%. Okej åkning. Stum men bra krigat. Men för mig så räcker det inte att göra okej lopp. Jag måste göra bra, helst jättebra, tävlingar för att vara där jag vill vara i resultatlistan. Jag vet att jag har svårt att komma i form i november, försökte lura kroppen att komma i tidigare form men det funkade inte riktigt. Får hoppas att träningen framöver funkar bra så jag enligt tradition kommer i form till första Swecupen. 
Första varvet idag. Foto: skidskytte.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0