Premiärnerver

Oj, nu gick det nån vecka sen senaste inlägget. Och mycket har hänt! Förra gången befann jag mig i Trysil, där jag fick ytterligare några pass på snö. Efter det åkte jag till Idre som bjöd på riktigt fint väder och fina spår! Där var jag i fem dagar tillsammans med några tjejer från MIUN (skidskytteuniversitetet). Efter det åkte jag hem till familjen två dygn, mysigt och välbehövligt. Och sen i lördags befinner jag mig på hemmaplan i Östersund där jag laddar för säsongspremiären på lördag! Vi kommer köra sprint då och sedan SM masstart på söndag. Ska bli så kul att dra igång säsongen, det här längtar man efter hela träningsåret! Det är en trygghet att göra det på de banor jag tränar varje dag och även skönt att kunna bo hemma och ha kvar sina rutiner. För mig som är en rutinmänniska behövs det inte ställas till med allt för mycket på en gång, jag har premiärnerver som det räcker ändå!
 
Men jag är också ganska trygg med det jag har gjort under träningsåret. Jag vet att jag har tränat bra, följt min plan, gjort det jag ska. Trots det så är man alltid lite orolig eller nervös inför premiären. För det första så vet man aldrig hur formen är. Den är sjukt oberäknelig och beroende av så många pusselbitar. Det ska funka fysiskt och mentalt. Sen lär man ha bra skidor under fötterna och bra ammunition i bössan (just det testade jag idag, sköt ligg med min nya tävlingsammo, såg riktigt fint ut på inskjutningen och 100% träff på komben, skönt!). 
 
Och även om jag gör det bästa jag kan, vi säger att jag har hittat både fysisk och mental form. Jag åker bra och skjuter bra. Allt är bra. Så har jag fortfarande ingen aning om hur bra jag står mig jämfört mot alla andra. Det är både fascinerande och frustrerande. Precis som min sport skidskytte alltid har varit och alltid kommer vara. Och det är en del i att jag älskar skidskytte. Allt kan hända!
 
Jag är i alla fall nöjd med mina förberedelser hittills och ska göra allt fram till helgen för att fortsätta förbereda mig optimalt. Kan inte göra så mycket mer. När jag väl står på startlinjen vill jag vara förberedd. Då har jag alla förutsättningar att göra det bra! Och kanske det viktigaste av allt - jag vill ha kul! Och jag tror att jag kommer ha kul! För jag längtar så. Ser så mycket fram emot det. Att få tävla. På riktigt. På snö. Nu kör vi!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0