Distans i blåst är min grej

Idag har varit en rolig dag! Jag har varit väldigt taggad och sugen att tävla, ända sen torsdag morgon faktiskt. Egentligen har jag längtat efter den här dagen långt innan i torsdags men det var då jag kände att de riktiga känslorna invaderade min kropp. Jag kände det när jag LÄNGTADE efter 7 timmars bilresa genom Norrland. Detta ett halvt dygn efter jag flyttat och kört bil 3,5 timmar. 


Jag hade inget bra genrep i blåsten igår men känslan i kroppen och huvudet har varit fantastisk! Och denna gång var det bra med ett dåligt genrep för trots att det blåste mer än vad yr först sa idag, så hade jag kontroll på skyttet. (Tvärt emot gårdagen.) 

Men om vi börjar från start. Jag var som sagt väldigt taggad och verkligen sugen på att åka fort. Så jag öppnade offensivt trots att jag kände att jag låg över den gräns jag ville hålla mig under för att orka hela loppet. Men det kändes ändå ganska bra, jag hade bra tryck och orkade jobba hårt över krön. Hade bestämt innan att jag skulle ta ett extra andetag innan jag började skjuta och det gjorde jag. Sen höll jag ihop skyttet och tankarna. Det fick ta den tid det tog på skjutmattan idag för jag ville träffa! Ut från första skyttet hann jag också tänka "det var säsongens första nolla i ligg". Fortsatt bra tryck på andra varvet. Kom in till första stå och hittade min ställning och mitt fokus. Fick stoppa upp några gånger och vänta på vindar men fick med många om och men ner alla prickar! Riktigt skönt! Hade det lite tyngre på tredje varvet och fick jobba hårt mentalt för att fortsätta hålla bra tryck över krön och på partier jag kände mig tyngre i kroppen. I andra ligg kände jag mig skakig och drog ut första skottet klockan tio (tydligen en kant ut) men höll ihop resten. Ut på fjärde varvet hade jag blivit omåkt av de två som startade bakom mig och jag kände att det var ganska skönt att få lite hjälp med farthållningen. Kände mig fortsatt ganska stark, framförallt på trean och över krön. Andra halvan av fjärde varvet tog jag det lite lugnare, jag kände mig lite tung i kroppen och skulle inta en slurk cola för att skärpa hjärnan inför sista stå. Brukar få lite ont i magen när jag dricker cola under tävling men idag gick det bra! Så hade kanske inte behövt chilla för dens skull... Men kände mig stabil även i sista stå. Lite blåsigt även där men tog den tid jag behövde för att ha kontroll på pipan och avtryckaren. Fick även stoppa upp när tanken "har inte bommat ett enda skott efter cola" poppade upp. Men det stämde fortsatt då jag sköt fullt även i sista stå! 

Jag insåg typ efter förra årets distans i Piteå att jag aldrig skjutit fullt i sista stå på en 15km-distans. På min nästa distans fick jag coca-cola på fjärde varvet och sköt fullt i sista stå. Sen dess har jag alltid druckit cola på fjärde varvet på distans (15km) och som sagt, inte bommat ett skott post-cola. Om det beror på colan eller om det är mentalt, det låter jag vara osagt. Men skönt med en rejäl mönsterbrytare!! 

Mitt spurtvarv idag var inte det bästa. Jag hade inte riktigt trycket jag önskade. Kanske öppnade jag lite för hårt. Men jag krigade hela vägen och var otroligt trött, men NÖJD när jag åkte över mållinjen. 

Jag var ganska säker på att mina 19 träff skulle räcka långt men jag visste också att jag hade blivit ikappåkt och att det då krävdes att andra bommade mer än mig för att jag skulle vinna. Men mitt skytte räckte till seger och det var verkligen pricken över i:et! Jag var nöjd redan innan jag fick veta min placering för jag tyckte åkningen kändes bra, inte topp, men bra! Och 19 träff i den blåst som var idag (4 knäpp från noll och ganska jämn vind, kanske mellan 2-6 i byar) är väldigt bra! Otroligt skönt att få skyttet att stämma, äntligen! Jag har jobbat otroligt hårt, både på vallen och mentalt, för att lyckas med detta och det är en lättnad att det stämmer igen! 

Jag njuter av dagens fina lopp men sen ska jag ladda om inför sprint imorgon! Det blir kul!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0