Dreamteam

Igår kväll kördes det en singelmixstafett i Lima. Första gången i samband med Swecup. En speciell tävling med väldigt korta varv (600m) och med en stor vinstcheck till segrarna. Fick höra talas om den här tävlingen strax innan jul och blev genast väldigt taggad! Det var fri lagsammansättning, alltså inga klubblag. Funderade direkt på vem jag ville åka med. Vem som jag skulle kunna vinna ihop med... Flera namn ploppade upp men ett namn kändes så sjävklart när jag kom på det. Jag ville köra med Gabbe! Hörde av mig till honom dagen efter och han var på! Han var också taggad och vi benämnde oss själva som dreamteam

Veckorna gick. Många var taggade för singelmixen. Flera andra riktigt bra lag anmälde sig. Nervöst, spännande. Jag har länge funderat på hur jag ville genomföra mitt lopp. Vilket skulle visa sig vara väldigt viktigt. 

21 lag stod på startlinjen tror jag. Fick en position ganska långt fram. Var snabb i starten och tog mig fram. Hittade en bra rygg jag ville hålla. Det var trångt, kändes som alla var lite stressade. Men jag var lugn och följde min plan. Ligga med långt framme ovh undvika incidenter. Undvek inte helt incidenter, jag blev trampad på och trampade på någon annan. Det var trångt. Men höll mig långt framme. Sista knixen in mot stadion var det någon bakom mig som trampade fast båda mina stavar samtidigt. Det var ett under att jag fick med mig dem därifrån! Tappade extremt många placeringar när jag blev tvungen att ploga/sladda i kurvan på stadion, men höll mig cool. Sköt första ligg på bana 6 som vi skjutit in på. Hörde att första lag som legat längre ner på vallen blev klar innan jag började skjuta. Men jag skulle inte stressa, inte chansa. Bara skjuta bra. Bommade första skottet. En rad tankar tog sig igenom mitt huvud. Träffade resten. Plockade extraskott. Fick inte i skottet. Tappade skottet. Fick tillslut i det och satte det. Många lag hade redan gått ut. Jag tappade väldigt mycket tid i första skyttet. Kändes väldigt bra i åkningen på andra varvet. Kom in till stå med stort självförtroende. Stod på bana 8. Kunde inte skjuta fort då jag var lite skakig. Men ganska fort sköt jag ändå. Uppfattade att hon som kommit in bakom mig skjutit en snabb nolla. Jag hade en prick kvar. Plockade extraskott. Strulade igen! Fick ta ner geväret och ladda i skottet. Satte det. Tappade mycket tid igen! Växlade över till Gabbe som 9:a. Åkte bort till pappa och fyllde på. Såg Gabbe skjuta fort men få plocka några extraskott i ligg. Han tog kanske en placering. Pappa sa att jag låg lite högt i första ligg, men bara lite. Jag siktade lite högt, sa jag, för jag trodde jag bommade lågt. Nu kan du chansa lite, för du skjuter så bra, sa pappa. Gabbe skjuter bra i stå och vi växlar som fyra. Bra åkning igen på varv 3 för min del. Kommer in till ligg, minns att jag tänker något om att "tänk om något juniorlag skulle skrälla och vinna"... För det är flera juniorlag som ligger bra med! Jag lägger mig ner och chansar lite, som pappa sa. Fem rätt ner och jag går ut i ledning! Hur gick det till?? Åker ganska bra på sista varvet också och när jag kommer in till stå så ser jag att det ligger tre tjejer där jag ska skjuta stå!? Johanna kommer in precis bakom mig, jag kollar efter någon på vallen som ska visa vart vi ska stå, uppfattar att Johanna åker mot bana 5 så jag kollar bana 4, den är dragen till stå, ja men då ställer jag mig där. Jag har inte tid att vänta på någon funktionär! Hinner tänka något om hur stressen ska påverka innan jag börjar skjuta. Hör Johanna bomma. Har inte full kontroll så jag tar några andetag och tänker att jag ska sätta skotten, inte stressa. Träffar fyra av fem ordinarie och plockar extraskott. Utan strul denna gång! Men bommar! Plockar ett till och det sitter. Johanna får runda och vi växlar med 10 sekunders ledning före Lima och Skididrott. Gabbe åker bra och har utökat till 15 sek in till skyttet. Han hinner dessutom dra iväg fem skott innan andra lag lägger sig ner! Sinnessjukt snabbt! Dock får han plocka extraskott men går ändå ut i ledning. Han får skjuta några skott ensam på vallen i stå. Ser hur det börjar blåsa. Ser hur tre lag står och skjuter, mitt lag på bana 1. Det bommas mycket. Gabbe är först klar men med en runda. Jag skriker på honom. Kollar på tavlorna. Ingen klar. Halva rundan. Skriker att de inte är klara. Runda på bana 2. Gabbe går ut i ledning. Jag åker över stadion mot mördarbacken som ska avsluta loppet. Hinner en bit upp innan Gabbe dyker upp. Skriker att han hade 10 sek ut från skyttet. Att han tar det här. Kollar ner i botten av backen. Skriker att jag inte ser någon. Kollar igen. Skriker att jag fortfarande inte ser någon. Han har hunnit halva backen! Vi tar det här! Åker ner för backen bort mot målfållan. Känns som jag drömmer. Har ju fantiserat om hur jag ska ta emot Gabbe i målfållan när vi vunnit singelmixen. Nu får jag uppleva det. Overklighetskänsla. Står i målfållan och ser Gabbe glida ner för backen. Så nöjd. Ser att Simon inte är långt efter. Gabbe passerar mållinjen först. Och vi är så glada! Så nöjda! Över resultatet. Ingen av oss var särskilt nöjda med våra prestationer egentligen. Vi kunde ha gjort det mycket bättre. Men jag tror det är så med den här tävlingsformen, speciellt som man inte alls är van det, att det är svårt att göra det lika bra som på vanliga tävlingar. Det syntes ju att det var många som inte gjorde det lika bra som man är van att de ska göra. Eller ja, såg kanske inte så mycket av vad de andra gjorde egentligen, men lite uppfattade jag ju ändå. 

Fantastiskt rolig tävling! Fantastiskt att få vinna med Gabbe! Vi hade rätt när vi sa att vi var dreamteam!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0