Masstart

Idag stod masstart på programmet. Det började snöa i bilen mot Lima och det intensifierades och fortsatte vilket gjorde att det blev riktigt mjukt och löst och tungfört. Som alltid när det är masstart är det enormt med tid mellan inskjutning och start, vi seniorer får alltid starta sist. Jag är van, men det är drygt. När man ska ut på internationella tävlingar är det aldrig så lång tid, vilket är ovant. Men det är väl inte meningen att man ska varva Swecup och internationella tävlingar utan man får hålla sig till det ena eller det andra. Klagar jag på förutsättningarna? Kanske lite. Men det är kul ändå. Jag gillar masstart. Såg fram emot tävlingen. Inte varje minut under dagen, men mer ju närmare start jag kom. Hade haft en bra inskjutning och en ganska bra uppvärmning. 

Fick en bra start och kom iväg snabbast av tjejerna. Så jag tänkte att jag kunde åka i ett skönt tempo och om det gick för långsamt så fick någon annan gå upp och dra! Blev omåkt i andra nedförsbacken efter ungefär halva varvet och tänkte att det kunde vara skönt att ligga i rygg lite. Det var det inte. Gick i ett tempo som jag inte behärskade. Fick släppa. Kroppen svarade inte alls som jag trodde den skulle. Och då hade jag fem gånger i mördarbacken kvar. Puh! 

Blev en bom i första ligg och gick ut som ensam tvåa och fick bestämma tempot själv på andra varvet. Kände att det inte gick speciellt fort men kunde inte åka fortare heller. Överlevde en gång till uppför mördarbacken, som var extra jobbig idag med djup nysnö. Kom in till andra skyttet precis före trean i loppet. Kändes hur bra som helst, som om jag inte var ansträngd alls, som jag var ute på ett A1-pass. Så jag sköt en väldigt snabb nolla och blev ensam tvåa igen. Insåg tredje gången uppför mördarbacken hur enormt mycket jag tappade i spåret när Chardine redan varit inne och skjutit. Men hade väldigt långt ner också så jag fortsatte i mitt ganska långsamma tempo, jag tog mig framåt i alla fall. Hade lite vattendroppar i dioptern i första stå, blåste men de var kvar. Fick verkligen fokusera på prickarna och lyckades få ner alla. Kvar på min ensamma andraplats. Blev omåkt av några killar per runda i alla fall... Var så nöjd när jag tagit mig upp för mördarbacken fjärde av fem gånger men hoppades innerligt att jag inte skulle behöva spurta nästa gång. Stabilt skytte men en kant ut i sista och fick besöka straffrundan för andra och sista gången idag. Stabilt skytte som sagt, 90% är bra och det är skönt att hålla sig därikring på alla tävlingar. Önskar lite bättre på vissa tävlingar bara och inte alltid 90%, ibland blir det ju sämre också och vore coolt att kunna snitta 90%. 

Hade ingen aning om vad som hände bakom mig, visste att jag hade enormt med tid upp, men försökte gå på hyfsat bra på sista, kroppen svarade inte, men gjorde så gott jag kunde och när jag kom tillbaka mot stadion inför mördarbacken så sa någon "det är lugnt bak", vilket var precis vad jag ville höra. Så behövde inte förta mig utan kunde spara lite kraft inför morgondagen. Om jag nu hade nån kraft alls i benen vill säga... 

Blev en andraplats och fina poäng i Swecup-totalen, Chardine drog ifrån lite mer dock. Konstigt hur kroppen kunde kännas så otroligt bra igår och så otroligt dåligt idag. Hoppas det känns otroligt bra imorgon igen... Inte mycket mer att göra. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0