Skärtorsdagsmasstart

Igår arrangerade Dala-Järna en liten skidskyttetävling. Väldigt kul och passade för mig som sökt mig mot Dalarna för påskfirande. Det var en kvällstävling men ljust vid inskjutningen men vi fick ta mer och mer hjälp av elljusen ju längre tävlingen led. 

Som rubriken antyder så var det en masstart. Dock en kort sådan då vi körde en gemensam junior/seniorklass och åkte yngre juniorers banlängd på 5x1,5km. LLSS som vanligt. Vi startade ihop med herrar junior/senior och även DH15. Blev omåkt av ganska många H15-åkare sen vi äldre stått framför dem i starten. Blev dock inte omåkt av någon i D15, vilket jag nästan var lite orolig för. Men då hade jag skyllt på att de åker utan gevär på ryggen, hehe. Nej då, skönt att man åker ifrån dem i alla fall. Ledde damklassen första varvet fram till skyttet. En ganska ojämn skjutvall gjorde att det tog lite tid för mig att komma in i ställning och då också tid att komma till första skott. Det blåste lite mer än inskjutningen också så jag  skruvade lite. Fick en kant ut och fick se att hela serien var hög. Eftersom jag skjutit långsamt fick jag kämpa lite för att komma upp i rygg på Kim som tagit täten. Men kroppen svarade bra och det var inga problem att gå ikapp och gå i rygg. I den långa nedförsbacken kände jag att skidorna inte riktigt fungerade. Det var varmt och blött, vilket jag inte räknat med när jag vallade. Tog fel par skidor, troligtvis fel valla och skulle nog haft en rill också. Tappade ganska mycket utför men var stark och gick ikapp. Sköt långsamt i andra ligg också, eller, var långsam till första skott för att hitta ställning och skruva mer mot vinden som tilltog. Borde nog ha skruvat mer ner också för fick en kant ut på sista skottet. Eller så skulle jag ha fokuserat lite bättre genom hela serien. Gick ikapp och i rygg även på tredje varvet, så tänkte jag att nu jäklar ska jag ta fart utför och verkligen vara precis kloss i rygg. Lyckades med det, men tappade ändå väldigt mycket utför. Fick åka på femman en lång bit och var ändå 30 meter efter i botten på backen. Jobbade ikapp på platten, fick slita. Bommade en även i tredje skyttet, en tidig kant ut. Kim sköt fullt och då var det kört. Tappade så mycket mer när jag fick åka utför själv, utan det minsta sug. Men jag kämpade på och kroppen svarade bra. I sista stå kände jag av vinden så den serien gick också långsamt, blev en etta igen. 1111. Typ det tråkigaste man kan skjuta. Varken bra eller dåligt. Fick kämpa ensam på sista varvet också och då gick det verkligen TUNGT. Sjukt sugig snö och dåliga skidor. Fruktansvärt jobbigt. 

Men ett riktigt bra träningspass blev det. Blev tvåa i damklassen och endast slagen av en kille i H16-22. Detta tack vare mycket bättre skytte, även om jag inte är nöjd med skyttet. Får hoppas att jag har några kant in till godo till SM nu!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0