Supersprint

Är det någon tävlingsform jag gillar mer än de andra så är det nog supersprint. Gillar egentligen alla tävlingsformer men har en liten förkärlek till supersprint. Kanske för att vi kör det så sällan så jag njuter när jag får köra. Eller för att jag dragit in 15 laxar på olika supersprintformer. Det är en tävlingsform som passar mig, jag som är snabb och explosiv och skjuter bra och ganska snabbt. 

Det är olika regler nästan varje gång vi kör supersprint och idag gällde följande: prolog där de 7 första gick till A-final och de 7 följande till B-final. Varvet vi åkte under hela dagen var 900m och i prologen körde vi 3 varv, sköt ligg-stå med 3 extraskott per skjutning. I finalen gällde fem varv, ligg-ligg-stå-stå och totalt 6 extraskott, men max 3 per skjutning. 

I vår klass var vi bara 7 st så alla skulle gå till final oavsett resultat i prologen. Jag tänkte ta det lugnt, men inte köra A1 liksom. Och jag har väldigt svårt att ta det lugnt när nummerlappen är på... Men drog inte på mig nån mjöksyra i alla fall. Sköt fullt i ligg. Fick en rygg på andra varvet, kände att jag kunde ligga där och vila...det var nog ingen som åkte så fort i prologen... I stå blev det två bom, var inte fullt koncentrerad... Men satte båda extraskotten i alla fall. 23 sek fem skott, 7 sek per extraskott. Bra. Eller nej, två extraskott är inte bra. Fick en rygg på sista varvet också som jag låg bakom och "vilade". Efter halva upploppet gick jag ut och fick sträcka fram benet och vinna den spurten. Eller, spurt och spurt... Haha. Mentalt viktigt i alla fall. Slutade trea i prologen, endast 16 sekunder efter. Det var tätt, de fyra första inom 22 sekunder. Jag var rätt nöjd. Hade inte slösat energi och fått med mig hyfsat skytte och en bra startposition i finalen. 

3,5 timme senare gick starten för finalen. Ville ha en bra rygg på första varvet och det fick jag, men orkade inte riktigt, låg ändå med bra, hela vägen in till första skyttet. Dels tack vare riktigt bra skidor, får ännu en gång ge ett stort tack till bästa vallaren - pappa! 

Lyckades inte riktigt hålla fokus på mitt eget i första skyttet utan stressade iväg första skottet som blev bom. Träffade de andra men bommade första extraskottet också... Men träffade andra extraskottet och såg ändå de tjejer som var framför, gick ut som fyra men tog en placering på andra varvet. I andra ligg så satte jag alla skott och gick ut som ensam tvåa. I första stå satte jag en snabb nolla och gick då ut bara 8 sekunder från tät på en ganska säker andraplats. Men ingenting är egentligen säkert i skidskytte, speciellt inte med sista stå kvar. Tappade några sekunder på varvet och hann höra Johanna skjuta fullt innan jag börjat skjuta. Bara att försöka säkra andraplatsen. Bommade första. Men satte resten, och första extraskottet. Var mycket inne i min bubbla och hade noll koll bak. Hörde speakern säga att jag gick ut 23 sekunder efter och en stund senare hörde jag att det verkade vara omöjligt att nå silverplats, vilket betydde att det var lugnt bakåt också. Så behövde inte ta ut allt jag hade på sista varvet, men kände att kroppen ändå inte riktigt svarade som jag ville. Men helt okej ändå. Det funkar när det bara är 4,5 km. 

Väldigt nöjd med en andraplats idag! Kroppen fungerar inte riktigt som jag vill men skyttet är tillbaka där jag vill ha det. Tre extraskott är helt okej idag. Inte nöjd med att två kom i första, men annars bra. Tror jag sköt fort idag också, sköt lite på chans men det fungerade. Sista stå: 22 sek efter fem skott, 7 sek extraskott. 32 sek stav-stav. Ja, bra. De andra vet jag inte. 

Imorgon är det masstart och totala Swecupen avgörs. Jag leder med fyra poäng så det kan bli spännande. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0