Ganska bra

"Ganska bra" beskriver dagen...ja, ganska bra. Första deltävlingen i Swecup för året, på Idrefjäll. Sprint på en ganska lång 2,5:a.... 

Tuff utgång med Fäbodbacken direkt ut från start. Inte alls något som passar mig men fick en bra rygg och det kändes ganska chill uppför. Tills det sa pang och mina ben var tokstumma. Planen var att åka väldigt kontrollerat uppför första backen och sedan gå hårt resten av banan. Så länge vi snackar trean och fyrans växel så gick det bra, kände mig väldigt stark. Men stumheten på tvåans växel var extrem idag. Inte sådär "kan inte åka"-dålig, men sådär att jag inte återhämtar mig i nedförsbackar. Tyckte ändå att återhämtningen blev bättre under loppet, förvånansvärt nog, så när jag var i botten av banan sista gången så hade jag äntligen blivit av med den mjölksyra som hängt med sen toppen av första backen på första varvet. Verkligen hatar när mina ben stockas så. Det är nog min allra största utmaning som skidskytt. Att få ordning på mina ben på tvåans växel. 

Skyttet var riktigt bra idag. Der blåste rejält på inskjutningen men mindre och mindre under tävlingen. Skruvade 7 knäpp i sidled på inskjutningen och upplevde samma vind i första skyttet. Sköt fullt så det var bra. I stående var jag alldeles för sen på avtryckaren till första skottet så det blev en grov bom. Men sen träffade jag resten trots lite brottningsmatch mot tankar och tveksamheter. Sköt inte snabbt idag, var ansträngd av den hårda ingången till skjutvallen och hade inte full kontroll och stort självförtroende. Borde nästan ha det egentligen, åtminstone i liggande. Har bara bommat två skott på tävling ligg i år, det var i samma serie en dag jag skulle ha skruvat tillbaka från inskjutningen.  Resten nollor. Nice! Och stående är jag egentligen bättre i, men inte hittills i år på tävling. Men det kan svänga. Långt kvar innan den här säsongen är slut. 88% träff hittills i alla fall, helt ok.

Krigade till mig en andraplats bland 100%:iga snabbskyttar. Så trots att känslan i åkningen var allt annat än bra så åker jag fort! Får tacka min grymma vallare för det och vara väldigt nöjd med min åkning på treans växel. Och hoppas att jag ska kunna hålla min åkning på tvåans växel på en bättre nivå imorgon. Då är det distans och jag ser redan fram emot det! 
(null)
(null)
Blev finväder efter tävlingen. På förmiddagen var det snöstorm!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0