Halvbra

Det blev en riktigt jobbig tävling idag. Planen var att gå stenhårt på alla partier förutom "väggen". Och det höll jag. Däremot blev jag redan på första varvet parkerad av Åsa som startade 13 sekunder bakom mig. Lyckades i alla fall täppa till den stora lucka hon fick på toppen av banan in till skytte, så nog hängde jag med bra på de andra partierna i banan. Hade problem både med tankar och skakiga armar i första ligg, men tog tid på mig och satte skotten. Lyckades dock inte täppa till luckan uppåt efter tidstapp på vallen och tappade väl ännu mer tid andra gången uppför väggen, men åkte återigen bra andra delen av banan. Lyckades denna gång sämre med mina skakiga armar och fick åka två straffrundor. Tappade både tid och placeringar. Och kände redan ut på tredje varvet att det var jobbigt. Men jag försökte bara vara här och nu, ta en backe i taget, dela upp tyngsta backen i partier. Kände mig trygg när jag kom in till stå och sköt en snabb nolla. Tog in lite på de framför men fjärde gången uppför väggen var jag rejält parkerad. Kände verkligen hur jag tog myrsteg uppför där men jag höll mig till min plan. Kände dock att krafterna tröt och jag orkade inte gå på trean hela vägen uppför sista backen. Samlade tankarna inför sista stå, sköt offensivt fram till sista skottet, tog om och satte även det. 100% i stå i helgen och 14 riktigt offensiva skott, säkert riktigt bra skjuttider om någon hade kollat. Det lät som att det var tajt om platserna 1-4 då de framför hade bommat lite i sista stå så jag körde det jag hade ut på spurtvarvet. Men det svarade inte lika bra som igår och även om jag nu tog lite längre steg än myrsteg uppför väggen så tappade jag hopplöst mycket på sista varvet och fick nöja mig med fjärdeplatsen. 
 
Jag gjorde det bästa jag kunde idag, åkte ganska bra förutom uppför väggen och sköt väldigt bra i stå. Men när inte liggskyttet eller åkningen uppför väggen fungerade så blev det inte bättre resultat än 4:a. Väldigt tråkigt att vara precis utanför pallen men de tre tjejerna framför mig gjorde det väldigt bra idag så det var verkligen välförtjänt! 
 
Jag nådde i vilket fall som helst mitt huvudsakliga mål med helgen och det var att säkra totalsegern i Swecup. Jag visste att det skulle bli tufft med ett Vasalopp i benen och det fick jag verkligen känna på idag. Men jag kände efter Hede att totalen var ganska säker, vilket gjorde att jag valde att åka mitt livs första Vasalopp istället för att satsa på att åka bra på helgens tävlingar. Hade jag velat ha riktigt bra resultat i helgen så skulle jag inte åkt Vasaloppet. Men jag valde alltså Vasaloppet. 
 
Jag tar även med mig ett fantastiskt bra ståskytte. Den senaste månaden har jag 95% träff i stående på tävling. Synd bara att liggskyttet bara funkar så bra på träning...
 
Nu får jag tänka ut en bra plan för att få lite fart på benen igen inför säsongsavslutningen som väntar om två veckor. SM i Lima väntar, något som ringer väldigt fint i mina öron. Jag har många SM-medaljer och bra lopp från de tidigare gånger jag åkt SM i Lima. Nu verkar de dessutom ha gjort om banorna och förkortat mördarbacken, vilket efter helgens mardrömsupplevelser i väggen verkligen faller mig i smaken! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0