Vasaloppet

Igår genomförde jag Vasaloppet! Känner mig så stolt över den prestationen! Och att jag dessutom kände mig bra i nästan 8 av de 9 milen känner jag mig också väldigt stolt över. Jag tog loppet i min takt, såg till att aldrig bränna allt krut och därmed kunna åka med ett leende på läpparna nästan hela vägen. Det var slitigt sista dryga milen, men från 6km och in vet jag precis var varje skylt sitter så de kilometerna gick fort tack vare det. Jag tog mig i mål på 6,16,31 vilket gjorde att jag klarade medaljtid. Och eftersom målet var att korsa mållinjen och känna mig nöjd så är jag otroligt glad och ser allt annat som bonus! 
 
Idag mår jag som jag förtjänar. Ont överallt. Tanken var ju att jag skulle staka lite och köra ett klassiskt intervallpass sista veckorna innan, men eftersom jag varit otroligt sliten efter Steinkjer har jag inte gjort något av det. Så dagens träningsvärk är bland det värsta jag någonsin varit med om! Ljumskar, armar och skuldror är värst. Lägg till en extremt stel rygg på det så har ni en människa som långsamt tar varje rörelse. Egentligen vill jag ut och träna idag för att kunna stretcha efter det, men tror jag nöjer mig med en promenad till frisören och provar lite stretching på det. Tror det räcker för idag faktiskt. Enligt min pulsklocka behöver jag mer än 8 dagars återhämtning efter den pulsfil som innehåller mitt första Vasalopp. 
 
Lite annat nördande från Polar Flow då... Hade snittpuls på 155, vilket är 79% av min maxpuls. Låg ganska stabilt på I3-I4 (82-92%) första 3 timmarna, sedan lägre och lägre och lägre puls fram till sista 500 meterna... Snitthastighet 14,4 km/h, max 42,2 km/h. Brände 4333 kcal, tror det är rekord men hittade inte min första Sa Calobra-träning i Flow, har den i ProTrainer. Tror även det var rekord i längsta träningspass. Med uppvärmning blev det ca 6,40h. 
 
Fick även en fråga i fredags om hur många mil jag åker i veckan. Ingen aning, fick jag lov att svara, eftersom jag inte räknar mil. Men kollade upp det idag och sen jag startade skidsäsongen v44 så har jag snittat nästan 10 mil i veckan. Dock "bara" 60 mil stakning/klassiskt, resten skate. Trodde först inte det stämde när siffran 1745,6 kom upp. Det känns helt sinnessjukt långt! Och då är jag inte en av de som tränar mest under vintern, inte heller den som åker snabbast/längst... Ja, det var svaret på den frågan också. 
 
Men ett svar återstår. Hur f-n ska jag ta mig upp för mördarbacken i Finnskoga på lördag, när jag knappt kan ta mig ur sängen idag?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0