Träningssommaren

Sommaren börjar lida mot sitt slut och jag brukar känna att sommarträningen avslutas med rullskidskytte-SM och sedan startar höstträningen. Nu på lördag och söndag är det dags för sommarens SM-tävlingar och jag är riktigt laddad!
 
Sommarträningen har gått lite upp och ner. Jag var i väldigt bra form under hårdperioden i maj, tyckte att jag kände mig sliten på de lugna passen men de hårda passen gick istället väldigt bra. Så jag tror jag låg på precis rätt balans i träningen då och jag fick många positiva svar. 
 
I juni hade jag mängdperiod och då var det istället tvärt om. De lugna passen kändes bra och de hårda passen gick ganska tungt. Men det är väl kanske så det ska vara med sån periodiserad träning. 
 
Jag var hemma i Mora större delen av sommaren och det var härligt att få njuta av sommaren i Dalarna, som jag upplever är den bästa sommaren. Det hjälpte en del att veta att det var 5-10 grader och regn i Trondheim då... Jag fick mycket tid hemma med nära och kära. Hann också med en semester med familjen i Stockholm på min vilovecka. Det var härligt! 
 
I slutet på juli åkte jag tillbaka till Trondheim, lagom till högsommaren kom till Trøndelag. Jag tog en trip ner till södra Norge för att köra Lysebotn opp och Blinkfestivalen. Det blev inte alls som jag hade tänkt mig så åkte hem med tårar i ögonen. Men tack vare Blink-formen (vilade ganska mycket innan Blink) så har jag haft en bra känsla i träningen sen dess. Har fått till många bra pass och jag tror att formen har höjts minst ett snäpp sen dess. Fick en bra indikation på det i fredags när jag körde ett kortare I3-pass som upptakt till mitt race i lördags, körde samma bana som helgen innan Blink och hade bättre tider på lägre puls och tyngre rullskidor. 
 
Fick med mig bra svar från racet i lördags också så ser mycket fram emot att tävla till helgen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0