Tur eller skicklighet?

När jag åkte runt banan efter inskjutningen idag så kände jag verkligen: vilken parodi till SM-tävling! Vindarna på skjutvallen var det värsta jag någonsin varit med om, och då har jag varit med om mycket! Det var helt omöjligt att hålla pipan still ens i liggande. Och nattens storm hade blåst ned så mycket kvistar, kottar och annat skräp i spåret. Där spåret legat i skugga var det nästan isigt, där det varit sol var det djup lös, blöt snö. Kändes verkligen som en parodi. Men jag försökte att bara ta det för var det var. 

Min inskjutning idag var min sämsta NÅGONSIN. Tror inte ens jag sköt såhär dåligt på min första skidskytteträning nånsin. Jag sköt 15 liggskott och hälften var bom. Och det var inte tillstymmelse till samlingar, åtminstone inte på första och sista serien. Och sen blåste dem i pipan och inskjutningen var slut. Jag tror jag skruvade tillbaka åt fel håll igår. För efter att ha skruvat mot vinden före första serien, fick jag skruva ett helt varv. Hade verkligen ingen koll på varken nolläge eller hur mycket jag skruvade under inskjutningen. Jag brukar ha stenkoll på vartenda knäpp jag skruvar. Jag vet inte om jag heller nånsin INTE skjutit stå på inskjutning. Det gjorde jag inte idag. Jag klickade ETT skott. Det var helt omöjligt. 

Jag har aldrig känt mig så osäker efter en inskjutning som jag gjorde idag. Jag trodde seriöst att jag skulle skjuta fem bom i ligg. Jag har absolut ingen aning om hur jag på tävlingen lyckades skjuta fullt i ligg. Det blåste extremt mycket så jag valde en tidig bana, igår blåste det mycket mindre på bana 1-5 och jag sköt bra på bana 3. Ville ha den idag också med det stod en funktionär på den banan så jag fick ta bana 2. Vet inte hur jag tänkte, men jag skruvade i alla fall tillbaka till det jag sköt på igår, 5 knäpp åt vänster och 3 knäpp upp. Sen tog jag det väldigt lugnt och sköt väldigt bra skott. Och jag träffade! Alla! Helt sjukt. Sen hade jag tur i stå och kom in när det inte blåste storm. Träffade första med kontroll och hann tänka "jag skulle faktiskt kunna skjuta fullt idag, det är helt otroligt" innan jag bommade andra skottet. Lyckades träffa resten av skotten och behövde bara åka en straffrunda idag. Helt galet bra. Känner att jag dels är väldigt stolt över mig själv, men samtidigt har jag ingen aning om hur sjutton jag lyckades skjuta så bra idag. Tur? Eller skicklighet?

Åkmässigt kände jag redan i andra backen att jag inte hade dagen. Hade ingen återhämtning alls och kroppen protesterade mot hur jag ville åka. Så det var verkligen ett krig de sista 7 kilometerna. Men mitt skytte gav mig energi och jag tycker att jag krigade bra med en dålig form. Sista varvet kändes bäst, men det är långt ifrån bra tyvärr. Hoppas att jag fick en genomkörare idag och att kroppen svarar bättre imorgon. Då blir det jakt på dagens resultat. Det blir spännande. Får se hur mycket det blåser då...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0