NM på Steinkjer

Även om det verkligen känns som höst så körde jag idag "sommer-NM". Årets sista rullskidtävlingar. Vi är i Steinkjer, som ligger knappt 2 timmar norr om Trondheim och vi var även här förra veckan på läger med teamet. 

Då körde vi ett testrace på exakt samma bana som idag och jag kände mig i den bästa form jag haft på evigheter. Jag hade hoppats på samma känsla idag men tyvärr blev det inte så. Det var nästan exakt samma förhållanden med regn och vind, ganska mycket vind, speciellt på inskjutningen. 

Planen var att öppna offensivt men kontrollerat och det gjorde jag. Såg på mellantiderna att jag gick ganska bra på första varvet också, medans det kändes bra. När jag kom in till första skyttet sa speakern att det nästan inte varit några straffrundor dittills. Lät inte det påverka mig utan höll fokus och gjorde det jag skulle så jag undvek straffrundan. Kändes lite tyngre på andra varvet och tror kanske jag psykade ut mig själv lite med att kolla på hur de före mig åkte, vilket var snäppet bättre än mig. (Alltså min teammate Kristin idag, stjärna!!!!! Så glad och imponerad över henne idag!) 

Jag valde bana 30 i stå, dels för att vinden kom från vänster och dels för att jag sköt fullt på bana 30 senast jag tävlade på Steinkjer. Skulle ha tänkt det när jag tog om inför sista skottet (tänkte väldigt mycket då) men lyckades inte få ner sista pricken. 0-1 i dagens vind är ju bra, men det blåste klart mindre på tävlingen än på inskjutningen. Och det var många som sköt fullt. Jag ville väldigt gärna vara en av dem, men pallade inte trycket idag. Sista varvet var tufft men jag krigade det jag hade. 

Såg på klockan efteråt att jag inte varit över 190 i puls idag. Alltså bara 96% av maxpuls i max. Det speglar lite känslan, att jag saknade en del. Jättetråkigt att jag inte kunde få till ett lika bra lopp som på genrepet, men jag får ta med mig skyttet idag. (Och försöka hålla ihop det bättre imorgon.) På testracet för en vecka sen gick ju skyttet sämre, när åkningen var väldigt bra. 

Det är extremt svårt att få till alla delarna på skidskytte samtidigt, men det är väl lite det som är tjusningen också. 

Imorgon är det masstart och det ska bli sjukt kul!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0