Linsproblem

Dombås bjöd på riktig vinter idag. Lite osäker hur kallt det verkligen var, tydligen -13 kl 6 imorse. Men tror det blev lite varmare när solen gick upp. Men kallt var det. Jag höll mig i alla fall varm, överallt utom i ögonen. Det är tur att det inte är så här kallt så ofta. För mina linser klarade inte kylan idag. Jag tyckte att jag blinkade mycket och försökte allt jag kunde att hålla dem varma och smidiga, men jag såg inte många runda prickar under tävlingen idag. Det resulterade i extremt långa skjuttider och alldeles för många bom. Enda serien jag såg fem runda prickar var den sista, och då bommade jag sista efter att ha tagit om. Jag kände bommen i ligg, men i stående kändes det inte som jag borde ha bommat. Men i första stå sköt jag ju på suddiga prickar så då är det inte lätt att veta om man skjuter på svart eller vitt, för allt är grått. 

Åkningen kändes bra, jag gick kontrollerat hela vägen, men hade inte så mycket att trycka med på sista varvet tyvärr. Jag gjorde ändå ett värdigt försök, men det blev för tungt. Orkade inte ens ta sista stavtaget innan mållinjen och förlorade troligtvis 11:e platsen på det. Men men. Det var en extremt lång distans. Tror varven var 3,5km, även om första varvet är ganska mycket kortare. Och det kändes, vill jag lova. 

Efter målgång ramlade båda linserna ut och efter att ha kommit in tog det 8 minuter innan jag fick i dem igen. Nu vet jag i alla fall att det som gäller när det blir sådär är att få fram tårvätska, det fick jag till sista stå och då var prickarna som sagt runda för första gången sen jag startade. Men det känns läskigt när jag får tårar i ögonen, det känns som att linserna kan glida ut lättare då. Men det är det som gäller. 

Men imorgon ska det inte bli lika kallt. Eftersom säsongens (hittills) bästa lopp var en sprint i storm så kan jag verkligen se fram emot morgondagen. Då vill jag ta revansch! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0