När kroppen svarar

Jag var väldigt spänd inför dagens tävling. För det första så har ståformen inte varit bra på slutet och för det andra så var det längesen jag tävlade mot tjejerna i teamet. Väldigt mycket har hänt sen dess. 

Såhär efteråt kan jag vara enormt lättad över de saker jag var nervös för.

Jag har lite spridda minnen från loppet, det var inte helt sammanhängande när jag pratade om loppet efteråt, jag tror att jag blandade ihop varven. Men jag kan försöka berätta om loppet. 

Det var masstart och vi körde tillsammans med äldsta juniorklassen, 5x2km. Vi var 20 st anmälda så det var bra tryck! Banan på Saupstad passar mig otroligt bra, speciellt andra delen av banan. Den startar dock med en längre backe, egentligen banans enda backe. Men idag hade jag såpass bra återhämtning att det inte var några problem att starta med en backe. Det blåste väldigt mycket på inskjutningen men det mojnade helt tills vi startade. Jag skruvade dock inte så mycket på inskjutningen då det mestadels blåste motvind och jag skruvade tillbaka till noll innan start och det kunde jag skjuta på sen. 

Första varvet kändes väldigt bra. Jag fick en bra position och kroppen kändes bra. Det blev en liten lucka framför hon som var två placeringar framför mig men hon som var före mig täppte till luckan och jag kunde bara glida med. Jag var offensiv in mot skyttet och var tidigt nere på min matta (jag har ju minst poäng i NC så jag hade högsta startnumret och därmed tidigaste banan i första ligg). Jag sköt en offensiv men kontrollerad serie och var bland de tre första att resa mig (tillsammans med de två, enligt mig, snabbaste skyttarna på teamet... jag matchar dem vanligtvis i stående men inte alltid i ligg). Men det verkade som jag var ensam att skjuta fullt då jag fick gå andra varvet ensam. Jag var väldigt fokuserad idag och kollade inte bakåt en enda gång så jag vet inte hur det såg ut bakom mig. Jag försökte gå kontrollerat men jag tror att jag åkte ganska fort alltså. Skyller på adrenalinet som kom av att jag gick först ut efter fullt skytte. 

Under andra liggserien fick jag med mig ungefär hur stor min ledning var när nästa tjej hann lägga sig bredvid mig innan jag hunnit skjuta första skottet. Jag gjorde en bra serie men tankarna kom inför sista skottet och det blev en bom. Fick då gå ut i rygg på K, som skjutit 1+0. Visste egentligen inte om vi ledde förrän vi kom in till stå, men trodde det. Det var lite tufft att gå med till toppen, men därifrån var jag stark. Jag var fokuserad på uppgiften när vi skulle skjuta stå och lyckades vara offensiv med kontroll och träffa första skottet först. Sen smet det ut en bom innan jag fick ner resten. Vi hade samma skytte så vi behöll ledningen, K och jag. Men det kom en tjej bakifrån som gick förbi uppför backen. Jag hade ju slitit för att gå med på tredje varvet så jag ville inte åka fortare, samtidigt som jag inte ville släppa iväg någon. Det blev ett mellanläge, jag låg kvar bakom K uppför backen och sen utnyttjade jag suget, gick förbi och tryckte på under andra halvan av varvet och kom i stort sett ikapp till sista skyttet. Jag noterade inte det medan jag sköt, jag var väldigt fokuserad på mitt eget, men tydligen var vi fem tjejer inne samtidigt och sköt om segern. Jag var återigen offensiv och stabil, men fjärde skottet smet ut. Jag var medveten om att det var ett högt skott, men jag trodde det skulle bli kant in... samlade mig och träffade sista skottet. 

Jag kollade i kikaren efteråt och båda bommarna i stå var 2-3mm från träff. Surt såklart, men ändå ett stort steg fram jämfört med senaste tävlingshelgen. 

Jag fick rygg på hon som åkt förbi oss och kände att bara jag är med upp till toppen så är jag stark sen. Och det var förvånansvärt lätt att hänga med. Det är en bana där man möts flera gånger så där insåg jag att det kommit upp tjejer bakifrån som skjutit fullt i sista, det gjorde även K så nu var det alltså fajten om sista pallplatsen. Och den tänkte jag vinna! Jag gled förbi i nedförsbacken och då kände jag att det var bara att trycka på. Men hon svarade och jag lät henne gå förbi. Jag kände att jag kan lita på min spurt. Jag var nära att släppa någon meter för mycket men jag tog ikapp den metern när jag gick på trean över bron där vi vänder. Sen kom jag i suget igen och in över stadion har man bra fart. Jag valde att gå kontrollerat där för att kunna lägga in en växel till på upploppet. Vi går en längre väg in mot mål jämfört med mot skyttet och där är det en bro vi ska över också, vilket jag inte tänkt på förrän jag såg den. En perfekt bro att lägga in sista växeln på! Så därifrån och in i mål så maxade jag. Jag har självförtroende i såna lägen och jag klarade att hålla tillräckligt hög fart för att hålla undan och bli trea. 

Det var så mycket som var bra med dagens lopp. Det är helt underbart när kroppen svarar precis som man vill! Det är den känslan man alltid letar efter! Så magiskt att få känna det idag! Så då är jag lite besviken över att det blev en bom för mycket för att få stå högst upp på pallen, när jag kände alla bommarna. Samtidigt är jag väldigt nöjd med 17 träff idag, det är långt ifrån dåligt alltså. Men spelar resultatet verkligen så stor roll, en dag som denna? Det var samma pris till alla och jag var väl typ starkast i spåret, det är det väldigt sällan jag är! (Typ aldrig de senaste 5 åren?) Så jag väljer att vara otroligt nöjd med känslan av att kroppen fungerade precis som jag ville idag! Det är ju det man alltid vill! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0