Oförskämt pigg efter sjukdom

Sen senast så har jag hunnit springa O-ringen 2days (första dagen gick bra, andra dagen gick dåligt), varit på öppet elitläger i Torsby med U-laget, J-laget och en massa andra skidskyttar. Det var riktigt kul att träffa många vänner igen och träna ihop. Fick även med mig ett bra kvitto från test-racet där. 
 
Dock så missade jag sista dagen då jag vaknade med halsont. Riktigt tråkigt att få en andra sjukdom på kort tid. Jag tror det var kroppens sätt att säga att när man tränar så bra som jag har gjort den senaste månaden så behöver man återhämta sig bra också. Jag skippade min vilodag mellan O-ringen och lägret i Torsby och tror det var det som blev mitt fall denna gång. Alltid lätt att vara efterklok!
 
Men sen idag så är jag i full träning igen och jag måste säga att jag är oförskämt pigg för att nyss varit sjuk. Men det är väl ett tecken på att jag bara behövde några extra dagars återhämtning. 
 
I morse körde jag skate komb med impulser. Det gick ganska bra, åkningen kändes bra, impulserna helt okej. Skyttet gick lite upp och ner, ibland riktigt bra serier och ibland ostabilt och ofokuserat. Har fokus på hastighet den här veckan och när jag kombar på Granåsen så visar monitorn tiden från första till sista skott. Målet i vinter är 12 sekunder i ligg och 11 sekunder i stå och det klarade jag på 12 av 16 serier idag. Hade två serier i ligg när det blåste och eftersom det inte finns någon vimpel så fick jag improvisera och känna efter hur mycket det blåste och hålla mot vinden. Gick jättebra, alla träff, men det tog lite tid. Sen drog jag ut ett skott i stå så fick ladda extraskott och sista serien i stå gick också långsamt. Men de flesta serierna klarade jag med marginal mitt mål. Dock "bara" 89% träff idag vilket jag inte är nöjd med. Sköt faktiskt (för första gången i år?) bättre i ligg än i stå idag, en bom för mycket i stå för 90%. Ovanligt. När jag hade kombat klart åkte jag runt Ringvål och det kändes riktigt bra. Har ett helt annat tryck i åkningen jämfört med tidigare. Är mer explosiv i stavisättningen. Det är en härlig känsla. Vet inte om det beror på att jag tränat in en annan teknik eller om det beror på att jag kört mer power-träning i år. Tror det är en kombination. Hoppas det inte var en engångsföreteelse för att jag var pigg idag utan att jag kan hålla den tekniken.
 
På eftermiddagen blev det ett löppass. Planen var Skjellbreia rundt, som har blivit min favorittur. Har dock haft svårt att hitta den rätta vägen hem från Haukvatnet, men idag så gjorde jag det! Det blev över skjutvallen i Nilsbyen. Fast när jag efter knappt 1,5 timme började bli hungrig och när det kort därefter började ösregna, då ångrade jag att jag inte svängt första gången det stod "Granåsen" på en skylt... Men jag kände på mig att jag hade en bra tid på gång och det hade jag! Har ju aldrig sprungit exakt samma väg runt Skjellbreia men noterade högsta snitthastighet sen jag fick ny klocka idag så det tar jag som rekordtid runt. Det är en tvåtimmarstur i alla fall, konstaterat. Känns riktigt bra att dra till med ett rekord såhär mindre än en vecka efter att jag blivit frisk. Visar på att jag har gjort mycket bra de träningsveckor som flutit på i sommar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0